Visuell identitet og emballasjedesign for Stolt Bryggeri
I Norge dukker pub-, gårds- og småskalabryggeriene opp som paddehatter, noe som gjør det stadig vanskeligere å skille seg ut. Godt øl er selvsagt et bra utgangspunkt, og det hadde Stjørdalsbryggeriet. Nå har de også fått nytt navn samt ny, tidsriktig identitet.
Torsdag 11. april mottok vi diplom i Visuelt for pakningsdesignet for pol-ølet. Det er vi veldig stolte over!
Da det høsten 2017 skjedde endringer på eiersiden i Stjørdalsbryggeriet, ønsket bryggerimester Mikael K. Slettedal å benytte anledningen til å gi bryggeriet en «makeover». Headspin ble kontaktet, og rett før påske 2018 ble «Stolt Bryggeri» lansert.
Den nye identiteten, som inkluderer både navn og logo samt en ny visuell profil, skulle appellere til nye og yngre målgrupper. Samtidig var det viktig for bryggerigutta at historien og den lokale tilhørigheten ble ivaretatt.
I tillegg til nytt navn og tilhørende logo, planla bryggeriet lansering av fire nye øl-sorter våren 2018 – etterfulgt av en rekke nye og spennende pol-øl. Ølet, som nå skulle tappes på boks – og ikke på brune glassflasker som tidligere, trengte hvert sitt unike navn, illustrasjon og historie.
For å få den innsikten vi trengte – historie, konkurransesituasjon og så videre – valgte vi å starte samarbeidet med en workshop. Allerede her begynte vi å se konturene av et moderne bryggeri med en tydelig målsetting: Å bli et av landets ledende mikrobryggerier.
Mye å være stolte av
Etter å ha fått grunnlaget vi trengte for å utvikle bryggeriets nye identitet, landet vi på «Stolt» som bryggerinavn. Dette var tidlig en favoritt, og et navn som på mange måter beskriver bryggeriet og dets ambassadører. Men hva er det bryggeriet er stolt av? Kunne navnet oppfattes som arrogant, det stikk motsatte av hva Mikael og gjengen er?
Svaret er at bryggerigjengen har mye å være stolte av. De er stolte av å være fra Stjørdal, av råvarene, av prosessen og av hverandre. Stolt Bryggeri er en kompisgjeng, som alle brenner for godt håndverk. Dette var noe vi tok igjen i logoen – enkelt forklart en kameratslig «fist bump». Logoen ble godt mottatt fra første stund, og etter noen justeringer, var det ferdige resultatet klart til bruk.
I tillegg til navn og tilhørende logo, utviklet vi et design for 0,33-litersbokser for butikkølet. Ved å bruke faste elementer, med samme oppsett for innhold og alt av informasjon som må med, kunne vi i større grad leke oss med illustrasjonene – og samtidig være sikre på at kundene kjenner igjen uttrykket.
Nye kvalitetsøl i butikk- og polhyllene
Etter at bryggerinavn og logo var på plass, skulle Stolts fire nye øl-sorter – en lager, en saison, en IPA og en blond – få hvert sitt unike navn. Gjengen på bryggeriet lanserte tanken om å kombinere et beskrivende adjektiv med øl-sort, noe vi i Headspin syntes at var en god idé. De fire øl-navnene ble derfor «Lystig Lager», «Ulydig Saison», «Energisk IPA» og «Smart Blonde». Vi utviklet illustrasjoner, som alle forteller en liten historie i seg selv, samt skrev korte historier til hvert øl.
Resultatet er allerede nå å finne i butikkhyllene, og selger som bare det – ja, Stolt er faktisk blant de norske bryggeriene som har økt salget sitt mest i løpet av det siste året.
Etikettdesign 2.0
Med butikkølet på plass i hyllene, var det duket for neste oppgave: Å designe boksene som skulle selges på polet.
For å skille Stolt fra konkurrentene, valgte vi å utvikle et minimalistisk, grafisk uttrykk med bruk av preg og hot-folie. Resultatet er – så langt – en serie bestående av seks forskjellige bokser. Denne serien er designet for å appellere til et mer «bevisst» publikum, noe som gjenspeiles i etikettdesign, papirvalg og øl-navn – som alle er med på å gi en «premium», taktil feeling.
Dette er blitt lagt merke til, og i mars 2019 ble Headspin nominert til Visueltprisen i kategorien «Grafisk design – Pakningsdesign, emballasje for øl».
Vi er takknemlige for at vi fikk lov til å bidra i det nye bryggeriets «makeover» – en jobb som både har vært morsom, lærerik og spennende. Ja, og så er vi ikke så rent lite stolte, vi heller!
Andre jobber
NablaFlowMedvind med ny visuell identitet
BorealHvordan få en grå og sliten trikkestall til å fremstå som et plusshus?
Danske BankNår det er en million ting du heller vil …
Norsk villreinsenterLogo og visuell profil for Norsk villreinsenter
SnurrEt lite håndverksbakeri med stor personlighet
Aldring og helseDemenskartet
Impulse TreningssenterBranding for Impulse Treningssenter
Trondheim HavnNytt utseende på Trondheim Havn
Trondheim kommuneAnimasjonsfilm om +CityxChange
Trondheim kommuneHoldningskampanje for å trygge ferdsel langs Nidelva
Vassfjellet VinterparkKonsept, kommunikasjonsstrategi og kampanjer for «Hele byens fristed»
Thon EiendomBrygge Femten – visuell presentasjon av lokaler som ikke er ferdig restaurert
TrymKommunikasjonsstrategi, visuell profil og nettside for Trym
Nasjonal kompetansetjeneste for aldring og helseAnimasjonsfilmer til e-læringskurs om covid-19 og palliasjon
Nasjonal kompetansetjeneste for aldring og helseAnimasjonsfilmer til undervisningsmateriell for Aldring og helse
Moen MarinNy nettside, redesign av logo og grafisk profil for Moen Marin
NofitechKommunikasjonsstrategi, visuell profil, nettside og film for Nofitech
Trondheim HavnNy nettside for Trondheim Havn
Røros BryggeriVisuell identitet og emballasjedesign for Røros Bryggeri
SINTEFDesign og illustrasjon for Grønt Fremtidsbilde 2030
Nasjonal kompetansetjeneste for aldring og helseIllustrasjoner for Demensomsorg på gård
Stolt BryggeriVisuell identitet og emballasjedesign for Stolt Bryggeri
Danske BankGi et Skulderklapp!
AdresseavisenLangsiktig merkevarebygging med Adresseavisen
Honda Power EquipmentKampanje for Honda Power Equipment
OlavsfestdageneKonsept og kampanje for Olavsfestdagene 2018
Danske BankInnholdsmarkedsføring for Danske Bank
OlavsfestdageneKonsept og kampanje for Olavsfestdagene 2017
Museene i Sør-TrøndelagLogo og grafisk profil for MiST
Melhus kommuneNy profil til Melhus kommune
SticosIdentitet, web og film for @else
E.C. Dahls EiendomHjerteplanen
Danske BankEndelig 18!
Studentsamskipnaden i TrondheimKjennskapskampanje for Sit helse
SINTEFVidereutvikling av visuell profil for SINTEF
CLIMITCO2-håndtering og menneskeskapte klimaforandringer
Danske BankKampanje for Danske Bank med presentasjonsverktøy og animasjonsfilm
NylanderReprofilering av Nylander
Det norskeEventyrlig presentasjonsfilm