Hvordan få en grå og sliten trikkestall til å fremstå som et plusshus?
Det er noe i det der med at bilder sier mer enn 1000 ord; du skal prate ganske lenge for å forklare forskjellen på før- og etterbildene her. En dreven illustratør skapte akkurat den illusjonen som oppdragsgiver ønsket å oppnå.
Utfordring
Det som kjennetegner et plusshus, er at det er konstruert, designet og innrettet for å få det totale energiregnskapet til å gå i pluss. Det skal rett og slett skape mer energi gjennom sin levetid enn det det bruker i løpet av livsløpssyklusen.
Når det gjelder energi, er det mye positivt å si om trikken i Trondheim. Men den gamle trikkestallen på Byåsen ble aldri bygget med tanke på fremtidige klimautfordringer.
Fra trikk til +trikk
Boreal hadde ansvaret for drift av Gråkallbanen, som trikken i byen kalles. Dette var en avtale de ønsket å føre videre, og de har lansert en BOT-avtale (Build-Operate-Transfer)* for Trondheim kommune. Forslaget var å gjøre anlegg og drift av banen til et utstillingingsvindu for grønn energi og klimaløsninger – i bytte mot å få ansvar for videre drift.
I prospektet er området tenkt til mer enn trikk. Det er beskrevet både sykkelparkering, bilkollektiv, biehotell og ladestasjon for elektriske anleggsmaskiner og drosjer. Men Boreal trengte noe visuelt å legge frem i tillegg til ordene, noe som viser at det virkelig er håp for trikkestallen.
Kan noen gjøre en Askepott-forvandling?
Jens A. Larsen Aas, illustratør med en rekke gode streker innabords, tok utfordringen med å kle trikkestallen i nye klær. Han startet med å la kunden velge mellom ulike stilarter. Lekent eller stramt? Detaljert eller mer overlatt til fantasien? Gode illustrasjoner utretter mirakler i alle retninger.
Valget falt på en akvarell-aktig stil som gir et lett og lyst inntrykk, samtidig som det er mulig å legge på elementer og detaljer som underbygger budskapet om bærekraft og miljø.
Hvis prosjektet gjennomføres, vil Trikkestallen øke i høyden. Men det vil nok oppfattes som mer grønt enn ruvende.
Her får vi raskt inntrykk av at prosjektet rommer mange tiltak. Gress og solcellepaneler formidler sin egen historie.
*BOT-avtale (Build-Operate-Transfer) er en modell for å finansiere store prosjekter. Som oftest et samarbeid mellom privat og offentlig aktør. Man setter en avtale-periode der den private kan tjene penger på prosjektet, og en slutt-dato da den offentlig aktøren tar over.
Andre jobber
NablaFlowMedvind med ny visuell identitet
Trondheim HavnNy nettside for Trondheim Havn
ArtsdatabankenKomplekse systemer enkelt forklart
Melhus kommuneNy profil til Melhus kommune
TrymKommunikasjonsstrategi, visuell profil og nettside for Trym
NofitechKommunikasjonsstrategi, visuell profil, nettside og film for Nofitech