Kampanje for Honda Power Equipment
I februar 2018 fikk Headspin i oppgave å hjelpe Berema med en kampanje for Hondas robotklipper, Miimo. Berema AS er Norges eneste importør av Honda Power Equipment, hvis produkter kan kjøpes hos mer enn 200 forhandlere landet rundt.
Utfordringen
Honda Power Equipment er godt kjent i snøfreser-segmentet, men konkurransesituasjonen på robotklippere var en helt annen. Her hadde Honda betydelig lavere markedsandel, og det var relativt lite kjennskap til produktet sett opp mot de mer etablerte merkevarene. Sånn sett var Hondas Miimo som en underdog å anse.
Kampanjemateriellet som allerede var produsert for Miimo, var både unorsk og fremmed, og fremsto noe kunstig og fjernt i det norske markedet. Eksisterende tekst og bildeinnhold bodde på berema.no, som hadde noe begrensede utviklingsmuligheter og lite informasjon om produktet.
Tidligere har markedsføringen av Honda Power Equipments produkter vært ganske tradisjonell, og besto i hovedsak av printmateriell og helsidesannonser i relevante bransjemagasiner. En stor del av oppgaven var å ta ut kampanjen digitalt – på en treffsikker, målbar og kostnadseffektiv måte, i tillegg til å fremdeles være til stede på print.
For oss som byrå ble dette et oppdrag som touchet innom veldig mange fagdisipliner, og vi fikk virkelig benyttet oss av den varierte kompetansen vi har i byrået. Tekstforfattere, innholdsrådgivere, 3D-animatører, webdesignere og designere var involvert.
Vår tilnærming
Arbeidet begynte med grundig research av konkurransesituasjonen: Hvem er målgruppen, og hva trigger disse til kjøp? Hva ønsker de å vite om klipperen, som kan påvirke et kjøp? Hvordan kan vi skille oss fra de mer etablerte klipperne, som Husqvarna og Robomow?
I etterkant av innsiktsfasen utarbeidet vi et sterk visuelt konsept, som skiller seg fra konkurrenten med budskapet La hagen få seg en Honda. Budskapet ble kombinert med gjøremål du heller vil bruke tiden din på enn å klippe gresset, som for eksempel reise, dra på hytta, ha selskap i hagen, eller slappe av i sola. Vi har bevisst valgt å bruke Honda-navnet i kommunikasjonen, da Miimo er for ukjent til å stå for seg selv. Honda-kjennere vet at Honda er kvalitet. Fordi behovet for variert bildemateriell ble så stort, valgte vi å 3D-modellere klipperen for å enkelt kunne produsere realistiske bilder og videomateriell etter behov.
Vi ønsket å utvikle en enkel, men rikholdig og estetisk kampanjeside for Miimo, som viser robotklipperen i kjent, norsk natur. På kampanjesiden bor også artikler om valg av robotklipper, hva som er lurt å tenke på ved kjøp samt Miimos USP-er, som skiller produktet fra konkurrentene. I tillegg har vi gjort det enklere for besøkende å finne sin nærmeste forhandler.
Vi satte deretter opp en medieplan for både digitale mediekjøp og print, samt en liste over potensielle influencere som kunne bidra i kampanjen.
Kampanjen besto av:
- Budskapsutforming, design og konsept
- Landingsside som forklarer og viser frem all viktig informasjon om klipperen (www.hondarobotklipper.no)
- Tre ulike artikler som besvarer de mest stilte spørsmålene målgruppen har om robotgressklippere
- Restrukturering av AdWords-kampanjen med nye budskap og unike selling points
- Displayannonser og bannere i strategisk utvalgte geografiske områder
- Annonser til sosiale media, eksempelvis karusell-ads til Instagram Stories som viser gressklipperen i aksjon, annonser som leder inn til artiklene, og annet visuelt materiell som kan trigge interesse.
- Helsideannonser print til DN, Bo Bedre, Vi over 60, Gjør det selv, og andre relevante magasiner
- Annonsemateriell til forhandlere
- Kinoreklame
- Skjerminnhold til messestands som viser Miimo i aksjon
Andre jobber
ArtsdatabankenNoen ganger handler visuell identitet like mye om strategi som om form og farge
Danske BankKampanje for Danske Bank med presentasjonsverktøy og animasjonsfilm
Danske BankEndelig 18!
Nasjonal kompetansetjeneste for aldring og helseAnimasjonsfilmer til e-læringskurs om covid-19 og palliasjon
Studentsamskipnaden i TrondheimKjennskapskampanje for Sit helse
Trondheim CallingFestivalen ringte. Vi svarte retro og analogt.