Ny profil til Melhus kommune
To utfordringer går igjen når vi jobber med grafisk profil for kommuner. Det ene er kommunevåpen og heraldiske regler som setter klare grenser for hva vi har lov å gjøre. Det andre er ansattes og innbyggeres noe tilfeldige bruk av grafiske designelementer.
Melhus kommune var ikke noe unntak. Det var utfordrende å få folk til å bruke profilen på riktig måte, i tillegg begynte den å bli noe sliten. Da de kom til oss, var kommunen klar for endring, og det endte med at vi ga dem total fornyelse.
En kommune skal være trygg og stødig, samtidig som det må være rom for fleksibilitet og kreativ utfoldelse. En grafisk profil som klarer å uttrykke dette, gjør en god jobb for inntrykket av kommunen.
Kommunevåpen og heraldikk
Kommunene ønsker ofte å skape et visuelt inntrykk som inneholder mer enn bare kommunevåpenet. Det gjør vi hjelp av ikoner, fonter, farger og mønster, som alle må fungere godt sammen med kommunevåpenet.
Utfordringene ligger i at det er strenge regler for bruk av kommunevåpen. Fargene i et våpen kan ikke endres, og det er ikke uten videre lov å modernisere eller endre uttrykket på andre måter. Derfor må designerne ha god kunnskap om heraldikk, og de må være flinke til å se muligheter heller enn begrensninger.
Gode designelementer ga en fleksibel grafisk profil
Melhus har et sterkt forhold til bueskytteren Einar Tambarskjelve, og designeren brukte pil og bue som grunnlag for utvikling av de nye designelementene. Elementer som har en historie å fortelle, er lette å like, og de inviterer til bruk for både innbyggere og ansatte.
Linjene viser retning fremover i tid, samtidig kan de brukes for å trekke linjer tilbake i historien. I tillegg til å gi gode assosiasjoner kan bueskytteren og linjene også brukes praktisk. De kan for eksempel vise forbindelsen mellom ulike steder i kommunen, og de kan brukes som ren dekor.
Designelementene tilfører «det lille ekstra». De gjør at Melhus kommune kan lage stilige skilt, kule t-skjorter eller spennende stillingsannonser – alt etter hva det er behov for – men likevel være den trygge og lett kjennelige kommunen.
Den grafiske profilmanualen fikk tydelige regler for bruk
Melhus hadde opplevd at folk brukte kommunevåpen og logo-elementer litt som de ville, og med blandet resultat. Ofte var det snakk om enkle trykksaker. Plakater for dugnad i idrettslaget, barnehagen som inviterte til julefrokost, og lignende. Den grafiske profilen dukket opp i mange rare versjoner, og ofte i dårlig kvalitet, og det var ikke kommunen tjent med.
For å lykkes med den nye profilen – med nye farger og elementer, måtte kommunen ha gode retningslinjer for bruk. Derfor laget vi tydelige regler som var lette å kommunisere, enkle å forholde seg til, og med konkrete eksempler. Disse ble samlet i den grafiske profilmanualen og gjort tilgjengelig for alle.
Andre jobber
NablaFlowMedvind med ny visuell identitet
BorealHvordan få en grå og sliten trikkestall til å fremstå som et plusshus?
Danske BankNår det er en million ting du heller vil …
Norsk villreinsenterLogo og visuell profil for Norsk villreinsenter
SnurrEt lite håndverksbakeri med stor personlighet
Aldring og helseDemenskartet
Impulse TreningssenterBranding for Impulse Treningssenter
Trondheim HavnNytt utseende på Trondheim Havn
Trondheim kommuneAnimasjonsfilm om +CityxChange
Trondheim kommuneHoldningskampanje for å trygge ferdsel langs Nidelva
Vassfjellet VinterparkKonsept, kommunikasjonsstrategi og kampanjer for «Hele byens fristed»
Thon EiendomBrygge Femten – visuell presentasjon av lokaler som ikke er ferdig restaurert
TrymKommunikasjonsstrategi, visuell profil og nettside for Trym
Nasjonal kompetansetjeneste for aldring og helseAnimasjonsfilmer til e-læringskurs om covid-19 og palliasjon
Nasjonal kompetansetjeneste for aldring og helseAnimasjonsfilmer til undervisningsmateriell for Aldring og helse
Moen MarinNy nettside, redesign av logo og grafisk profil for Moen Marin
NofitechKommunikasjonsstrategi, visuell profil, nettside og film for Nofitech
Trondheim HavnNy nettside for Trondheim Havn
Røros BryggeriVisuell identitet og emballasjedesign for Røros Bryggeri
SINTEFDesign og illustrasjon for Grønt Fremtidsbilde 2030
Nasjonal kompetansetjeneste for aldring og helseIllustrasjoner for Demensomsorg på gård
Stolt BryggeriVisuell identitet og emballasjedesign for Stolt Bryggeri
Danske BankGi et Skulderklapp!
AdresseavisenLangsiktig merkevarebygging med Adresseavisen
Honda Power EquipmentKampanje for Honda Power Equipment
OlavsfestdageneKonsept og kampanje for Olavsfestdagene 2018
Danske BankInnholdsmarkedsføring for Danske Bank
OlavsfestdageneKonsept og kampanje for Olavsfestdagene 2017
Museene i Sør-TrøndelagLogo og grafisk profil for MiST
Melhus kommuneNy profil til Melhus kommune
SticosIdentitet, web og film for @else
E.C. Dahls EiendomHjerteplanen
Danske BankEndelig 18!
Studentsamskipnaden i TrondheimKjennskapskampanje for Sit helse
SINTEFVidereutvikling av visuell profil for SINTEF
CLIMITCO2-håndtering og menneskeskapte klimaforandringer
Danske BankKampanje for Danske Bank med presentasjonsverktøy og animasjonsfilm
NylanderReprofilering av Nylander
Det norskeEventyrlig presentasjonsfilm