Videreutvikling av visuell profil for SINTEF
SINTEF er et norsk forskningskonsern som tilbyr forskningsbasert kunnskap og tilhørende tjenester basert på innsikt i teknologi, naturvitenskap, medisin og samfunnsvitenskap. SINTEF består av åtte forskningsinstitutter, som i hovedsak er definert etter bransjer og verdikjeder i markedet. SINTEF anser det som en del av sitt samfunnsoppdrag å utvikle nye virksomheter, og arbeider for å kommersialisere teknologi og ideer som utvikles i forskningsmiljøene.
Modernisering av profil
SINTEF hadde behov for å modernisere, styrke og tydeliggjøre merkevaren SINTEF gjennom en oppgradering av organisasjonens visuelle profil. Grunnstammen i dagens profil skulle ikke endres og opprinnelig logo skulle beholdes. Oppgraderingen skulle bistå med å oppfylle ambisjonen om å framstå som ”ett SINTEF”, med en tydelig og helhetlig profil.
En balansert og harmonisk layout
Etter å ha jobbet grundig med SINTEFs brand essence i workshops, startet arbeidet med å revitalisere profilen. Linken mellom norsk natur og teknologi ble grunntanken for den nye retningen. Bak alle elementene i profilen ligger et gridsystem til grunn, som sørger for en balansert og harmonisk layout. Hovedfargen mørkeblå ble beholdt da den fungerte godt, men måtte benyttes riktig. I tillegg ble det lagt til nye kontrastfarger for å skape en mer moderne og fresh framtoning. Et brand label ble lagt til som et hovedelement i profilen, for å tydeliggjøre en solid og seriøs avsender, samtidig som at labelet fungerer som et bevis på at ”dette dokumentet har SINTEF kvalitet”.
Leveransen var omfattende og inkluderte alt fra design av adgangskort til messestand. Den største leveransen var utvikling av komplett og brukervennlig presentasjonssett med ikoner, slides, maler, infographics med mer, som fungerer på alle nivå i organisasjonen og som kan skreddersys etter behov.
Tett samarbeid
I løpet av prosjektet har samarbeidet mellom Headspin og kommunikasjonsavdelingen i SINTEF vært svært tett. Hyppige iterasjoner og tett dialog har sørget for en effektiv og velfungerende prosess. God forankring internt i organisasjonen og en sømløs workflow har vært viktige suksessfaktorer for prosjektet.
Resultater
Profilendringen ble lansert 1. Juni 2016 og ble godt mottatt av SINTEFs ansatte.
Andre jobber
NablaFlowMedvind med ny visuell identitet
BorealHvordan få en grå og sliten trikkestall til å fremstå som et plusshus?
Danske BankNår det er en million ting du heller vil …
Norsk villreinsenterLogo og visuell profil for Norsk villreinsenter
SnurrEt lite håndverksbakeri med stor personlighet
Aldring og helseDemenskartet
Impulse TreningssenterBranding for Impulse Treningssenter
Trondheim HavnNytt utseende på Trondheim Havn
Trondheim kommuneAnimasjonsfilm om +CityxChange
Trondheim kommuneHoldningskampanje for å trygge ferdsel langs Nidelva
Vassfjellet VinterparkKonsept, kommunikasjonsstrategi og kampanjer for «Hele byens fristed»
Thon EiendomBrygge Femten – visuell presentasjon av lokaler som ikke er ferdig restaurert
TrymKommunikasjonsstrategi, visuell profil og nettside for Trym
Nasjonal kompetansetjeneste for aldring og helseAnimasjonsfilmer til e-læringskurs om covid-19 og palliasjon
Nasjonal kompetansetjeneste for aldring og helseAnimasjonsfilmer til undervisningsmateriell for Aldring og helse
Moen MarinNy nettside, redesign av logo og grafisk profil for Moen Marin
NofitechKommunikasjonsstrategi, visuell profil, nettside og film for Nofitech
Trondheim HavnNy nettside for Trondheim Havn
Røros BryggeriVisuell identitet og emballasjedesign for Røros Bryggeri
SINTEFDesign og illustrasjon for Grønt Fremtidsbilde 2030
Nasjonal kompetansetjeneste for aldring og helseIllustrasjoner for Demensomsorg på gård
Stolt BryggeriVisuell identitet og emballasjedesign for Stolt Bryggeri
Danske BankGi et Skulderklapp!
AdresseavisenLangsiktig merkevarebygging med Adresseavisen
Honda Power EquipmentKampanje for Honda Power Equipment
OlavsfestdageneKonsept og kampanje for Olavsfestdagene 2018
Danske BankInnholdsmarkedsføring for Danske Bank
OlavsfestdageneKonsept og kampanje for Olavsfestdagene 2017
Museene i Sør-TrøndelagLogo og grafisk profil for MiST
Melhus kommuneNy profil til Melhus kommune
SticosIdentitet, web og film for @else
E.C. Dahls EiendomHjerteplanen
Danske BankEndelig 18!
Studentsamskipnaden i TrondheimKjennskapskampanje for Sit helse
SINTEFVidereutvikling av visuell profil for SINTEF
CLIMITCO2-håndtering og menneskeskapte klimaforandringer
Danske BankKampanje for Danske Bank med presentasjonsverktøy og animasjonsfilm
NylanderReprofilering av Nylander
Det norskeEventyrlig presentasjonsfilm