Identitet, web og film for @else
Norges første personalsjef med kunstig intelligens
@else er en personal-chatbot utviklet av Sticos. Ikke bare svarer @else på spørsmål om alt fra ferie og permisjon til rettigheter, hun varsler også sjefen når en ansatt er syk og må holde sengen. Sticos er ledende på faglige oppslagsverk, og holder mer enn 10 000 kunder innen personal- og regnskapsbransjen oppdatert på lover og arbeidsrett. Med lansereringen av @else var målet å tilby et helt unikt personalverktøy – ulikt noe annet her til lands.
Headspin fikk i oppgave å visualisere @else samt bistå med lanseringen, og vi har blant annet utviklet else.sticos.no – en nettside hvor det er mulig å chatte med @else. Vi har også gjort en del pressearbeid, opprettet egne sosiale kanaler for @else samt utviklet innhold til nevnte kanaler. I tillegg har vi utviklet messestands, t-shirts, bannere og annonser for @else.
«Learning by doing»
Til tross for at svarene @else gir er kvalitetssikret av et av landets sterkeste fagmiljø, har Sticos hele tiden vært tydelige på at de i første omgang lanserte et uferdig produkt – en «trainee». Trondheimsbedriften ønsket ikke å utvikle bak lukkede dører, men å invitere andre inn for å teste tjenesten sammen med dem. En bot blir nemlig aldri bedre enn dataene som mates inn.
Måten @else lærer på, er enkel. Hun blir hakket smartere hver gang noen bruker henne, og skal med tiden få en rekke ferdigheter. For Sticos var det et poeng å lansere @else kjapt, rett og slett for å være først ute. Dermed ble det også litt av sjarmen. @else var – og er fremdeles – i opplæringsfasen. I stedet for å skryte av hvor flink hun var, ble publikum invitert til å være med på opplæringen. Og jo flere som bidro med spørsmål, jo smartere ble @else.
Dialogboksene gjorde @else synlig
Meldinger som popper opp, viser at @else har et virtuelt liv, og innholdet i boksene forteller både hva du kan spørre henne om, og hva hun faktisk kan svare deg på. Designet gir henne en visuell profil – uten at du trenger å se henne.
Hvordan ser egentlig en chatbot ut?
I tillegg til å svare på personalrelaterte spørsmål, holder @else oversikt over hvem som er borte samt sender ut rapporter. Men noe ansikt har hun ikke. Sticos har bevisst valgt å ikke illustrere henne, og ønsker i stedet at folk skal danne seg et eget bilde av «stemmen bak skjermen». Det, sammen med det visuelle universet rundt henne, gir @else personlighet, resten får folk tenke seg til.
@else måtte få egen film og landingsside
Kunder som bruker Sticos Personal, får @else med som en del av tilbudet. Men i stedet for å legge henne på nettsidene til Sticos på linje med andre produkter, valgte vi å gi henne en egen landingsside der brukerne kunne stille spørsmål og oppleve henne «live». Det ga mer tyngde til selve lanseringen, og det ble enklere å snakke både om og med @else når hun hadde sitt eget hjem.
Vi takker Sticos for oppdraget, og gleder oss til å se hva neste steg for @else blir!
Andre jobber
NablaFlowMedvind med ny visuell identitet
BorealHvordan få en grå og sliten trikkestall til å fremstå som et plusshus?
Danske BankNår det er en million ting du heller vil …
Norsk villreinsenterLogo og visuell profil for Norsk villreinsenter
SnurrEt lite håndverksbakeri med stor personlighet
Aldring og helseDemenskartet
Impulse TreningssenterBranding for Impulse Treningssenter
Trondheim HavnNytt utseende på Trondheim Havn
Trondheim kommuneAnimasjonsfilm om +CityxChange
Trondheim kommuneHoldningskampanje for å trygge ferdsel langs Nidelva
Vassfjellet VinterparkKonsept, kommunikasjonsstrategi og kampanjer for «Hele byens fristed»
Thon EiendomBrygge Femten – visuell presentasjon av lokaler som ikke er ferdig restaurert
TrymKommunikasjonsstrategi, visuell profil og nettside for Trym
Nasjonal kompetansetjeneste for aldring og helseAnimasjonsfilmer til e-læringskurs om covid-19 og palliasjon
Nasjonal kompetansetjeneste for aldring og helseAnimasjonsfilmer til undervisningsmateriell for Aldring og helse
Moen MarinNy nettside, redesign av logo og grafisk profil for Moen Marin
NofitechKommunikasjonsstrategi, visuell profil, nettside og film for Nofitech
Trondheim HavnNy nettside for Trondheim Havn
Røros BryggeriVisuell identitet og emballasjedesign for Røros Bryggeri
SINTEFDesign og illustrasjon for Grønt Fremtidsbilde 2030
Nasjonal kompetansetjeneste for aldring og helseIllustrasjoner for Demensomsorg på gård
Stolt BryggeriVisuell identitet og emballasjedesign for Stolt Bryggeri
Danske BankGi et Skulderklapp!
AdresseavisenLangsiktig merkevarebygging med Adresseavisen
Honda Power EquipmentKampanje for Honda Power Equipment
OlavsfestdageneKonsept og kampanje for Olavsfestdagene 2018
Danske BankInnholdsmarkedsføring for Danske Bank
OlavsfestdageneKonsept og kampanje for Olavsfestdagene 2017
Museene i Sør-TrøndelagLogo og grafisk profil for MiST
Melhus kommuneNy profil til Melhus kommune
SticosIdentitet, web og film for @else
E.C. Dahls EiendomHjerteplanen
Danske BankEndelig 18!
Studentsamskipnaden i TrondheimKjennskapskampanje for Sit helse
SINTEFVidereutvikling av visuell profil for SINTEF
CLIMITCO2-håndtering og menneskeskapte klimaforandringer
Danske BankKampanje for Danske Bank med presentasjonsverktøy og animasjonsfilm
NylanderReprofilering av Nylander
Det norskeEventyrlig presentasjonsfilm