Identitet, web og film for @else

Norges første personalsjef med kunstig intelligens

@else er en personal-chatbot utviklet av Sticos. Ikke bare svarer @else på spørsmål om alt fra ferie og permisjon til rettigheter, hun varsler også sjefen når en ansatt er syk og må holde sengen. Sticos er ledende på faglige oppslagsverk, og holder mer enn 10 000 kunder innen personal- og regnskapsbransjen oppdatert på lover og arbeidsrett. Med lansereringen av @else var målet å tilby et helt unikt personalverktøy – ulikt noe annet her til lands.

Headspin fikk i oppgave å visualisere @else samt bistå med lanseringen, og vi har blant annet utviklet else.sticos.no – en nettside hvor det er mulig å chatte med @else. Vi har også gjort en del pressearbeid, opprettet egne sosiale kanaler for @else samt utviklet innhold til nevnte kanaler. I tillegg har vi utviklet messestands, t-shirts, bannere og annonser for @else.

«Learning by doing»

Til tross for at svarene @else gir er kvalitetssikret av et av landets sterkeste fagmiljø, har Sticos hele tiden vært tydelige på at de i første omgang lanserte et uferdig produkt – en «trainee». Trondheimsbedriften ønsket ikke å utvikle bak lukkede dører, men å invitere andre inn for å teste tjenesten sammen med dem. En bot blir nemlig aldri bedre enn dataene som mates inn.

Måten @else lærer på, er enkel. Hun blir hakket smartere hver gang noen bruker henne, og skal med tiden få en rekke ferdigheter. For Sticos var det et poeng å lansere @else kjapt, rett og slett for å være først ute. Dermed ble det også litt av sjarmen. @else var – og er fremdeles – i opplæringsfasen. I stedet for å skryte av hvor flink hun var, ble publikum invitert til å være med på opplæringen. Og jo flere som bidro med spørsmål, jo smartere ble @else.

Dialogboksene gjorde @else synlig

Meldinger som popper opp, viser at @else har et virtuelt liv, og innholdet i boksene forteller både hva du kan spørre henne om, og hva hun faktisk kan svare deg på. Designet gir henne en visuell profil – uten at du trenger å se henne.

Hvordan ser egentlig en chatbot ut?

I tillegg til å svare på personalrelaterte spørsmål, holder @else oversikt over hvem som er borte samt sender ut rapporter. Men noe ansikt har hun ikke. Sticos har bevisst valgt å ikke illustrere henne, og ønsker i stedet at folk skal danne seg et eget bilde av «stemmen bak skjermen». Det, sammen med det visuelle universet rundt henne,  gir @else personlighet, resten får folk tenke seg til.

@else måtte få egen film og landingsside

Kunder som bruker Sticos Personal, får @else med som en del av tilbudet. Men i stedet for å legge henne på nettsidene til Sticos på linje med andre produkter, valgte vi å gi henne en egen landingsside der brukerne kunne stille spørsmål og oppleve henne «live». Det ga mer tyngde til selve lanseringen, og det ble enklere å snakke både om og med @else når hun hadde sitt eget hjem.

Vi takker Sticos for oppdraget, og gleder oss til å se hva neste steg for @else blir!

Andre jobber