Animasjon

Animasjon handler om å få ting til å røre på seg – fra det helt enkle som når et ord på web blir større ved mouseover, til store og kompliserte animasjoner i form av spillefilmer. Headspin leverer alle typer animasjon, fra animasjoner i banner-annonser og presentasjoner, til større og mer avanserte animasjonsfilmer. Håndtegnet fra bunnen av, eller utviklet ved hjelp av en rekke andre teknikker.

Historiefortelling og animasjon

Aldri før har kampen om oppmerksomhet vært større, og aldri har historiefortelling vært viktigere når bedrifter skal bygge egen merkevare. Og at animasjon er et svært effektivt virkemiddel når historier skal fortelles, er det vel ingen tvil om. Den teknologiske utviklingen har dessuten gjort det mulig å få mer og bedre animasjon for mindre penger.

Når skal du bruke animasjon?

Noen stikkord er følelser, oppmerksomhet, stemning og prosess. Du kan skape ditt eget univers – morsomt, hyggelig, sørgelig, skremmende – eller på en spennende og pedagogisk måte formidle en dønn saklig prosess som ikke lar seg filme. La oss hjelpe deg med å fortelle dine historier med animasjon – dersom vi sammen finner ut at det er fornuftig.

Ulike typer animasjonsfilm

Vi skaper en rekke ulike visuelle uttrykk innenfor animasjon, og bruker ulike teknikker for å skape akkurat den riktige følelsen i historiefortellingen. Det er selve uttrykket og opplevelsen som er målet, og vi bruker blant annet 2D, 3D, cutout, høydetaljert stil, teknisk, fotorealisme, abstrakt, stiliserte, motion graphics og stop motion.

Dersom det er karakteranimasjon, kan dette gjøres både som 2D og 3D. Karakterer rigges for å kunne utføre bevegelser – noen ganger avanserte rigger, andre ganger enkle, basert på et fornuftig forhold mellom kostnad og nytteeffekt. Vi leter alltid etter fornuftige løsninger for ulike budsjettstørrelser, slik at nytteverdien blir best mulig.

Animert info-graphics, eller motion graphics, er nærmest blitt en egen sjanger. Enkelt forklart er dette grafisk design i bevegelse. Her bruker vi elementer fra den eksisterende grafiske profilen og kombinerer med ikoner, tekst, symbolikk, stilisert illustrasjon – der alt dette kombineres og knagges til fortellerstemmen ved hjelp av animasjon. Dermed har vi muligheten til å understreke, visualisere og få frem budskap langt tydeligere. Spesielt når budskapet er abstrakt og komplekst, egner fortellerformen seg godt.

Animasjonsfilmer og andre filmer har omtrent samme arbeidsprosess. Du kan lese om prosessen under Filmproduksjon.

Kan du bruke samme animasjon på kino, sosiale medier, web og i presentasjoner?

Det korte svaret er ja, men det trengs tilpasning for hver kanal. En film som skal vises på kino, trenger blant annet høy kvalitet og oppløsning, og gjerne med surround lydmiks. Mens et web-banner av naturlige grunner har helt andre formål og forutsetninger. Du kan få samme innholdet og animasjon over alt, bare formater og filtyper blir tilpasset. Hvis vi har oversikt over de ulike kanalene og mediene før arbeidet starter, er det ikke noe problem.

Showreel