En døråpner til norsk forskning
Visste du at Norge er på 3. plass i verden når det gjelder publiserte forskningsartikler per innbygger? Det visste ikke vi.
Da Sikt – Kunnskapssektorens tjenesteleverandør – skulle lansere Nasjonalt vitenarkiv var det kompleks informasjon som skulle formidles. Helst på en enkel og engasjerende måte og til flere målgrupper. Hvordan? Dét visste vi – animasjon.
Forskning til folket
Nasjonalt vitenarkiv (NVA) er en ny nasjonal tjeneste hvor offentlig finansiert forskning blir gjort åpent tilgjengelig for alle – på ett sted. Med NVA får vi altså et nasjonalt system som gjør det enklere å samle, dele og finne forskningsresultater. Tjenesten er et stort steg for åpen forskning i Norge.
I forbindelse med lansering av NVA, ønsket Sikt bistand til å produsere en film som kunne formidle et komplekst system på en enkel og engasjerende måte. En oppgave vi selvfølgelig ikke kunne si nei til.
Ulike målgrupper – flere behov
Filmen måtte gi god oversikt over hva NVA er, skape forståelse og treffe alt fra forskere som ønsker å dele forskningen sin, til nysgjerrige samfunnsborgere som bare vil vite hva som skjer i norsk forskning. Målgruppene for filmen er med andre ord veldig ulike, og har forskjellige ønsker og behov.
For å gjøre budskapet relevant til alle, utviklet vi karakterer som representerer ulike deler av målgruppen: Forskeren, forskningsadministratoren, bibliotekaren og kommunikasjonsfolka. Gjennom deres perspektiver blir fordelene ved NVA for den enkelte tydelig – som enklere deling, raskere registrering og bedre tilgang til kunnskap.
Åpner opp for muligheter
Vi valgte animasjon – et format som gir stor frihet til å visualisere ideer og å forenkle og synliggjøre sammenhenger og prosesser som kan være vanskelig på andre måter. Filmen kombinerer 2D og 3D-elementer, og er designet med utgangspunkt i Sikts visuelle identitet. Illustrasjonsstilen er enkel, moderne og fleksibel – med klare farger, rene former og et vennlig uttrykk som gjør temaet tilgjengelig uten å forenkle for mye.
Klarhet, lun humor og sjarm
Filmen er en sentral del av lanseringen av Nasjonalt vitenarkiv, og sendes ut til de ulike målgruppene. Den bidrar til å skape forståelse for hvordan tjenesten fungerer og hvorfor den er viktig – både for forskningsmiljøene og samfunnet.
Kombinasjonen av klar visuell kommunikasjon med trofasthet mot Sikts identitet og fortellerglede med lun humor, gjør at budskapet når bredt – og gir et komplekst tema et ansikt folk faktisk husker.
«Vi hadde behov for å forklare en kompleks tjeneste på en enkel måte, uten å miste viktige nyanser. Headspin lyktes godt med å finne denne balansen, og satte seg raskt inn i rammene for oppdraget – fra visuell identitet og språkstil til målgrupper og samfunnsoppdrag».
– Åshild Berg-Tesdal, kommunikasjonssjef i Sikt.
Andre jobber
TrymKommunikasjonsstrategi, visuell profil og nettside for Trym
SiktEn døråpner til norsk forskning
SticosIdentitet, web og film for @else
Trondheim LydFra idé til applaus – også på nett
Trondheim HavnNytt utseende på Trondheim Havn
TollbuaVisuell identitet og nettside for byens nye gourmetbistro














