La følelsene fly med Virtual Reality

Av 22. februar, 2016 Ingen kommentarer

Sist uke var det fullt kjør med ungdoms-OL på Lillehammer – og Headspin var på plass! Ikke fysisk, men med et rykende ferskt konsept innen Virtual Reality (VR).

Det er Coperio Innovasjon som har initiert prosjektet, i samarbeid med Olympiatoppen Midt-Norge og NTNU Senter for Toppidrettsforskning (SenTIF) som har som mål å utvikle nye digitale verktøy innen mental trening. Headspin Productions står for den tekniske utviklingen.

På Lillehammer får utøvere og trenere anledning til å teste løsningen. Ved å ta på seg VR-brillene kan man oppleve hvordan det føles å sette seg på bommen, slippe taket og hoppe bakken ned i Granåsen. På vei ned i svevet kan du samtidig bevege blikket 360 grader.

– Hoppsporten gir en utmerket anledning til å kartlegge mulighetene og utfordringene som VR-teknologien byr på. Og i ungdoms-OL treffer vi den perfekte målgruppa: Talentfulle idrettsutøvere fra generasjonen som er vokst opp med dataspill og smarttelefoner, og som derfor er velinformerte, nysgjerrige og kritiske brukere, sier Magnus Frodahl, som er prosjektleder fra SenTIF.

Magnus Frodahl
Magnus Frodahl veileder nysgjerrige hoppere på Olympiatoppens stand under ungdoms-OL

Ideelt for mental trening

Med VR-teknologi har du mulighet til å sette deg inn i konkrete og utfordrende situasjoner med svært realistiske omgivelser. Kombinerer man med læringsoppgaver, gir dette helt nye muligheter innenfor blant annet mental trening.

Frode Moen er leder for Olympiatoppen Midt-Norge og forsker selv på mental trening og idrettsprestasjoner. Han har vært med i utviklingen av konseptet og forklarer hvordan teknologien kan være et verktøy for å komme tettere på egne følelser.

– Erfaring og forskning viser at såkalte nøkkelsituasjoner, eller vippepunkter, ofte blir utslagsgivende for en utøvers utvikling og resultatoppnåelse. Slike nøkkelsituasjoner er gjerne preget av sterke følelser som gjør det utfordrende å håndtere dem, forteller Moen.

– Ved hjelp av VR-teknologien kan vi simulere situasjonen, fremprovosere emosjonelle reaksjoner i øyeblikket og deretter bryte av situasjonen, slik at utøvere får anledning til å reflektere over reaksjonene og nå inn til det som ofte er ubevisste følelser, tanker og handlinger. Utøveren går altså inn i vippepunktene og lærer seg hvordan han effektivt kan løse dem. Dette blir spennende å bruke i vårt generelle arbeid med mental trening fremover, sier Moen.

ol-1

Utøvere fra Slovenia utfordrer seg selv i VR-konseptet. Foto: Magnus Frodahl

«The future’s so bright I gotta wear …» VR-briller?

– I Virtual Reality opplever du verden gjennom dine egne øyne, og blir en del av det som foregår rundt deg. Det er et enormt sterkt medium. Her er det ikke snakk om å pakke inn gamle konsepter i digital drakt; vi skaper helt nye konsepter, sier prosjektleder Kristin Thaulow i Coperio Innovasjon.

Headspin Productions har vært med i utviklingen av konseptet og stått for den tekniske gjennomføringen.

– Vi ser på VR som noe mer enn bare 360-gradersvideo. Verdien av å integrere grafikk, 3D og video er stor, og gjør konseptene som vi nå utvikler veldig nyskapende. VR-teknologi er prismessig i ferd med å bli mer tilgjengelig for folk flest, og den tekniske kvaliteten utvikles med rekordfart.  Vi jobber hele tiden med nye muligheter innen mediet, sier seniorkonsulent i Headspin Productions, Morten Fiskvik.