Headspin til topps i Cannes

Av Sara Husby 14. oktober, 2016 Ingen kommentarer

Animasjonsfilmen «Hvem ser meg» vant i går kveld to priser under Cannes Corporate Media & TV Awards: Sølv i Medical Films – og GULL i Best Animation, Graphics & Special Effects.

I  «Hvem ser meg» møter vi en liten jente, hennes mor med demens – og koseuglen Huske. Animasjonsfilmen var første ledd i en større kampanje rettet mot barn i alderen 6–12 år, og ble utviklet i samarbeid med Aldring og helse. Resultatet er en film som både pårørende og oppdragsgiver har blitt glad i.

– Filmen om Huske har blitt en vakker, sterk og gripende film om hvordan det kan oppleves når mamma eller pappa forandrer seg fordi de får demens.

Det sier daglig leder Kari Midtbø Kristiansen i Aldring og helse.

screen-shot-2016-10-14-at-10-05-48
Morten Fiskvik og Klaus Nystad fra Headspin sammen med Aldring og helses prosjektleder Trine Nordby Skjellestad. Foto: Aldring og helse

Ekstra god pris å vinne

Midtbø Kristiansen mener filmen, som er utviklet med midler fra Helsedirektoratet som en del av Demensplan 2015, er viktig for å skape oppmerksomhet rundt situasjonen til sårbare barn. Hun gleder seg over at «Hvem ser meg» nå høster internasjonal annerkjennelse.

– Vi har satt pris på det fruktbare samarbeidet med Headspin, som blant annet har resultert i den fantastiske lille filmen om Huske. Vi er utrolig stolte og glade over å ha tatt del i dette arbeidet.

Øyvind Krag Ingul, daglig leder i Headspin Productions, er også glad for at den viktige filmen blir lagt merke til.

– «Hvem ser meg» berører noen av de svakeste i samfunnet – barn som kanskje ikke kjenner igjen sin egen mor eller far. Om vi kan bidra til økt forståelse, er det klart det er ekstra godt å vinne, sier han.

Hat trick i Cannes

Det er ikke første gang Headspin Communication inntar den røde løperen i Cannes. I fjor ble det gull i kategorien internkommunikasjon, med filmen «Royal Blue» for Danske Bank. For to år siden ble det både førsteplass og sølv for informasjonsfilmen «The Norwegian Oil Adventure 2012» for oljeselskapet Det norske.



Sara Husby

Skrevet av Sara Husby

Tekstforfatter /

+47 922 60 844