VÆR SÅ SNILL: STIKK!

Av Bent Ødegaard 10. mars, 2010 1 kommentar

Som tekstforfatter i reklamebyrå leser jeg mange annonsetekster, og de fleste finner jeg noe å utsette på. Men av og til treffer jeg på tekster som blir så ”riktige” at jeg overser det som måtte være av svakheter og bare gir meg over. En slik annonse, skrevet for gynkreftforeningen, oppdaget jeg i Dagbladet 31. januar.

Stikk!

Overskriften var: VÆR SÅ SNILL: STIKK!, som sto under bildet av en alvorlig, relativt ung dame som så meg rett inn i øynene. Avsenderens logo var tydelig, men likevel diskret og elegant plantet nederst i annonsen på en måte som gjorde at jeg oppdaget den sammen med overskrift og bilde. Jeg skjønte altså umiddelbart noe om hva annonsen handlet om, men langt fra alt. Men jeg ble nysgjerrig på å vite mer. Og for orden skyld; jeg er mann.

Brødteksten begynte med VÆR SÅ SNILL: LYTT, med store bokstaver. Om jeg ikke allerede hadde forstått at denne annonsen hadde et viktig budskap, så skjønte jeg det nå. Temaet ”livmorkreft” ble så introdusert i den første ”ordentlige” setningen i brødteksten. Deretter kom konkret informasjon og utvetydig oppfordring til konkret handling i korthogde, enkle setninger. Innimellom ble jeg minnet om alvoret av flere budskap skrevet med store bokstaver (egentlig er jeg generelt motstander av å bruke store bokstaver i tekst fordi teksten blir vanskeligere å oppfatte da vi ikke er trenet med å lese mange ord med store bokstaver etter hverandre. Her var imidlertid de store bokstavene brukt som virkemiddel på glimrende vis.). VÆR SÅ SNILL: FORSTÅ. VÆR SÅ SNILL: TENK. VÆR SÅ SNILL: GJØR DET. STIKK! VÆR SÅ SNILL.

Oppsummert en annonse med relativt mye brødtekst som ikke var delt inn i avsnitt for å gjøre teksten lettere tilgjengelig for leseren. Med et enkelt bilde som ikke var dramatisert ut over et alvorlig og ekte ansikt. En annonse med en litt uforståelig overskrift. En blanding av store og små bokstaver i brødteksten. En logo som verken var stor eller på annet vis markskrikersk. Kort sagt – en annonse som tilsynelatende gjorde mye galt, men som likevel ble veldig riktig. Ikke minst takket være en konkret og enkel tekst. Skulle ønske det var jeg som hadde skrevet den.




Skrevet av Bent Ødegaard

Tekstforfatter /

905 52 167

One thought on “VÆR SÅ SNILL: STIKK!

  1. Som et menneske som jobber med design til vanlig, vil jeg si at det er gjort mye rett. Måten det hele er komponert på, midstilling, mye luft og et rolig personlig bilde gir en ro og en troverdighet som skal til. Midtstlling er mye brukt i litt «tyngre tema». Det blir fort litt mer sakralt med midtstilling og det er ikke dumt her.

    Et noe uavanlig valg av font til heading kanskje, men den står egentlig godt til bildet da den understreker femininiteten i annonsen kanskje??. Det kan selvsagt også skyldes grafisk profil som jeg ikke kjenner.

    Overskriften er selve trikset i denne annonsen. Du må finne ut hva fan (unnskyld reklamespråket) denne dama mener. Jeg tenkte medisin og kvinner intuitivt da jeg så denne annonsen, og da er det gjort en god jobb. (og jeg ække dame selv heller).

    Finten med kolon gjør også sitt.. VÆR SÅ SNILL (kunstpause) STIKK (jeg trenger det)
    Du ser at dama ikke er narkoman, hu er alt for stelt til det. Altså er a syk, og trenger hjelp.

    Ikke verdens mest kreative bilde, men å vise stedet der sprøyta settes eller noe slikt ville vel vært feil her tror jeg og banalisert det hele.

    Godt jobba til tektsforfatter du fikk meg til å stoppe. Designer du ga meg atmosfæren jeg trengte. Vinner kanskje ikke noen pris i noen konkurranser, men, det er vel ikke derfor man lager reklame heller. Noen ganger er funker bra: best!

    Men, dette er jo subjektivt da.. 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *