Nå får Helsport plass til hele teltsortimentet sitt i XXL-butikkene – ved hjelp av VR

Av Bent Ødegaard 28. mars, 2019 Ingen kommentarer

Helsport er Norges største teltprodusent, men i sportsbutikkene som selger telt, er kampen om eksponeringsplassen stor, og det er sjelden rom for mer enn ett telt ferdig oppsatt. Med flere varianter av hver teltmodell er dette selvsagt en utfordring for både produsent og kunder – blant annet er det vanskelig for hver enkelt kunde å finne ut hvilken variant som passer akkurat deres behov. I samarbeid med oss i Headspin har Helsport utviklet en VR-løsning som langt på vei imøtekommer utfordringen. 

Hvor stort telt trenger du – egentlig?
Når du skal velge fjelltelt, er blant annet størrelsen et viktig kriterium – og det er sjelden så enkelt som at du bare kan velge kun ut fra bruksområde og antall personer som skal bruke teltet samtidig. Hva er det beste valget for to store voksne og en stor hund, for eksempel? Og er det nødvendig med et firepersoners telt til en familie på to voksne og to små barn?

Romfølelse og komfort
Ved hjelp av VR er det faktisk mulig å gå «virtuelt» inn i teltet og «kjenne» på romfølelse og størrelse i ulike modeller. Ved hjelp av enkel navigering kan du bevege deg inne i teltet og vurdere avstander, høyde og dybdefølelse fra ulike vinkler. Du kan også enkelt skifte fra to-personers telt til samme modell for tre eller fire personer og sammenlikne mer eller mindre direkte. Alt du trenger, er et par VR-briller med innebygget teknologi koblet til en PC.

Et ekte kinderegg
For XXL-butikkene løser dette mye salgsproblematikk; de trenger ikke lenger vurdere plassbruk opp mot salgspotensial. Produsenten, Helsport i vårt tilfelle, får eksponert vesentlige sider ved produktene sine på en spennende og innovativ måte. Og kundene får et bedre grunnlag for å velge det teltet som oppleves best for nettopp dem.

Naturopplevelsen
Men det er ikke bare den konkrete følelsen av hvor romstort teltet føles, VR-presentasjonen kan bidra med. Ved å legge inn inspirerende naturbilder, lydelementer, animasjoner og små filmsnutter øker følelsen av at man faktisk befinner seg i teltet ute i naturen ytterligere.

Mersalg
Å tenke mersalg i en slik sammenheng er naturlig. Inne i teltet kan man plassere soveposer, liggeunderlag, kokeapparater og andre elementer som naturlig hører hjemme på tur. Ved å åpne for å klikke på disse kan kunden samtidig få nyttig produktinformasjon og inspireres til å vurdere mer enn bare telt.

Tekniske og praktiske utfordringer
Standardløsningen er at man plasserer en smarttelefon med den nødvendige teknologien integrert inn i en VR-brille – og hodetelefoner for lyd kobles på. Dette er imidlertid en kostbar løsning, og telefonen kan i tillegg være fristende å stjele ute i en butikk. Oscar hos Headspin kom imidlertid opp med en løsning hvor alt er integrert i selve brillen; god prosessor, god skjerm og lyd. Oscar har i tillegg laget en original løsning for tyverisikring som har vist seg å fungere utmerket, og som både vi og butikkene er godt fornøyde med.

Vi spurte Johannes Hvidsten, Marketing Manager hos Helsport, hvor fornøyd han er med prosjektet, samarbeidet med Headspin så langt og hvilke planer de har fremover?

Godt mottatt i forsøksbutikkene
– Per i dag er VR-brillene plassert ut i 3 XXL-butikker, og responsen både fra butikkene og kundene har vært overveldende. I tillegg har vi så smått begynt å ta konseptet i bruk på messer og i presentasjoner. Etter at prøveperioden er over en gang i løpet av våren 2019, regner vi med at konseptet blir rullet ut i alle XXL-butikker rundt omkring i landet.

VR er definitivt noe Helsport vil satse mer på
–Foreløpig er det telt som har vært i fokus, men vi ser naturlig nok et potensial også for mange av de andre produktområdene våre, som lavvoer, soveposer, sekker og ulike typer annet fjellutstyr.

Vi skynder oss langsomt
Hos Headspin er det Morten Fiskvik og Oscar Holm Hansen som har jobbet mest med VR, og de har med stor entusiasme tatt imot utfordringen fra Helsport. Morten Fiskvik, som i tillegg til å være VR-spesialist er daglig leder i Headspin, forteller at teknologien brukt i markedsføring fremdeles er i sin spede begynnelse. Foreløpig har interessen vært størst innen opplæring, blant annet har Headspin samarbeidet med politiet om et opptreningsprosjekt. – Men interessen for kommersiell bruk er økende, og Headspin har flere prosjekter på gang. Dette blir stort, og vi er med, sier Morten.

Immersive content er fremtiden
Utvikling av eget innhold er for lengst akseptert som en sentral konkurransefaktor innen markedsføring. Men når alle lager innhold, er det kvalitet og innovasjon som vinner den stadig skarpere kampen om oppmerksomhet. Blant annet på sosiale medier.

Fremover vil vi utvilsomt se mer av såkalt immersive content, altså innhold hvor brukeren går direkte inn i historiene merkevarene forteller om seg selv og sine produkter. Ikke bare som tilskuere, men som deltakere. Byråer med kompetanse innen VR-teknologi, og etter hvert også AR-teknologi, kombinert med kompetanse på historie-fortelling, vil stå sterkt i konkurransen om den type oppdrag.

Headspin er blant Norges ledende byråer innen animasjonsfilm, visualisering og 3D-modellering. I kombinasjon med VR-teknologien åpner det seg utvilsomt en rekke muligheter som vi ennå bare ser konturene av, avslutter Fiskvik.

 



Skrevet av Bent Ødegaard

Tekstforfatter /

905 52 167