Møt Steinar – vår lærevillige webutvikler

Av Sara Husby 3. februar, 2020

Store deler av uka bruker webutvikler Steinar på å leke og teste seg frem til ny lærdom. Bortsett fra søndager, da, de er hellige.

Navn: Steinar Utstrand
Rolle: Webutvikler

Tre favoritting: Å lære noe nytt – nesten hva som helst, søndagsmorgener og å leke meg.

Hvilke prosjekter er du mest stolt av å ha deltatt på, og hvorfor?
Jeg regner fortsatt meg selv som ganske fersk, og vil si at jeg kontinuerlig utvikler meg. Det innebærer jo at jeg ofte er mest stolt av det siste jeg gjorde. Trym er et godt eksempel på det. Dette er en kunde vi har gjort mye forskjellig for; alt fra visuell profil til nettside. Prosessen har gått på skinner, kunden er svært fornøyd og det samme er vi.

Også Trondheim Havn er et prosjekt jeg er glad for å ha vært med på. Her er det snakk om en omfattende nettside, med mye besøk, og vi har gjort en stor jobb for at siden skulle bli så bra som den ble. Om grunnlaget er godt, blir alt så mye enklere. Jobben vi gjorde for Trondheim Havn inkluderte et grundig forprosjekt, blant annet med brukertesting, og resultatet ble veldig fint – og brukervennlig.

Det siste jeg vil trekke frem, er fra mine dager som fotograf hos Studio G. Vi hadde jobben med å ta RBKs lagbilde i mange år, og et år jeg hadde ansvaret, var jobben gjort unna på et blunk. Ikke fordi jeg er raskere enn de andre, men fordi vi gjorde masse forarbeid. Spillerne var ikke kjent for å være spesielt tålmodige, og bildet skulle tas i mars, så i forkant hadde vi funnet ut høyden til samtlige spillere, slik at vi bare kunne stille dem opp ute på gressmatta. Det funka bra, og det er jo morsomt med en jobb du ser igjen og blir påmint igjen og igjen.

Hvordan er drømmekunden?
Drømmekunden må kunne utfordre oss, og gjerne på noe vi ikke har gjort før. Det er selvsagt også viktig at de stoler på oss, at vi kan jobben vår. Det skjer jo at kunder er skeptiske til det vi foreslår, men etter å ha hørt argumentene våre, blir de fleste overbevist om at vi som regel har rett, he he. Og så, som ellers i livet, hjelper det jo om kundene er hyggelige folk.

Hva og hvem inspirerer deg?
Når du jobber med web, som meg, blir du på en måte inspirert hele tida. Vi er jo på nett døgnet rundt. Jeg kan bli inspirert av nesten hva som helst, fra sider som har en artig funksjonalitet til nettsider hvor en liten del av siden står frem. Da inspiserer jeg gjerne, og plukker med meg småting jeg kan ta med meg videre.

Ellers bruker jeg en del tid på YouTube, og der dukker det ofte opp gode forslag. Jeg følger blant annet en fyr som har en del tutorials som handler om utvikling og programmering, og det inspirerer meg.

Kollegene mine inspirerer meg selvsagt også, det er enormt mange dyktige folk i Headspin.

Om du kunne valgt det neste prosjektet du skulle jobbe med, hva ville vært drømmebriefen?
Jeg foretrekker å skape noe fra scratch fremfor å pynte eller bygge videre på noe, da sistnevnte sjelden fungerer optimalt. Og så har jeg alltid vært fascinert av ordentlig store prosjekter, som det å lage en applikasjon for eksempel. Jeg trives med å bruke lang tid på et prosjekt, gjerne flere måneder, så ja, det må være drømmebriefen.

Noe du vil at kundene skal vite om deg?
Tja. Hva skal det være, da?

– Næsj, hva som helst? At du løper 60-meteren superraskt eller noe?

Jeg har spilt åttendedelsfinale i NM i volleyball, da?

– Wow! Hvordan gikk det?

Det ble tap, gitt …

 



Sara Husby

Skrevet av Sara Husby

Tekstforfatter /

+47 922 60 844