Møt Saira – frankofil sivilmarkedsfører med stålkontroll

Av Sara Husby 5. September, 2017 Ingen kommentarer

Ikke bare er hun rådgiver med stålkontroll, Saira er også brennende opptatt av sterke kvinner, nytenkende kunder – og Frankrike. Med bakgrunn fra kjente merkevarer som IBM og Rosenborg Ballklubb, er det ikke rart at denne dama har et nettverk på størrelse med en skandinavisk storby. Ja, og så er hun jo ei super dame, da.

Navn: Saira Butt
Rolle: Rådgiver i Headspin Advertising
Tre favoritting: 

  1. Max, familiens Gordonsetter, selv om han strengt tatt ikke er en «ting».Max er stjerna i huset, og tilfører både varme og lek.
  2. Joggesko! Jeg tror jeg er avhengig av endorfinene trening gir, og det er ofte på løpetur de beste idéene oppstår.
  3. Frankrike – både kulturen, maten og språket. Jeg har bodd i Frankrike tidligere, og føler meg fortsatt hjemme der. Ja, jeg elske   Frankrike!

Hvilke prosjekter er du mest stolt av å ha deltatt på, og hvorfor?
Jeg har lyst til å trekke frem tre stykker, som alle har vært spennende på hver sin måte. Det første er City Lade, som jeg har jobbet med siden nyåpningen i 2014. Den gang var senteret avhengig av å tiltrekke seg nye målgrupper – unge og familier – og jeg var så heldig å få ta del i reposisjoneringen. Vi utviklet et nytt kommunikasjonskonsept, hvor vi blant annet løftet frem fashion. Nyåpningen var en kjempesuksess, med mer enn 100.000 besøkende. Siden den gang har vi jobbet kontinuerlig for å styrke City Lades posisjon, blant annet gjennom kampanjer og i sosiale medier. Og det funker – i 2016 ble senteret faktisk byens største regnet i omsetning.

En annen kunde jeg er stolt av å ha fått jobbe med, er NTE. For dem har vi gjort mye, som å utvikle en rekke kampanjer samt konsernets visjon. Noe av grunnen til at jeg vil trekke frem akkurat NTE, er det som nå skjer med tanke på det grønne skiftet. For meg oppleves det både interessant og meningsfylt, det å kunne være med på å sette fokus på miljøet. En av de seneste kampanjene vi lagde for NTE hadde solenergi som tema – et spennende produkt, og noe vi ser at kundene er klare for å ta i bruk.

Også jobben vi har gjort for Sticos, blant annet ved lanseringen av @else – Norges første personalsjef med kunstig intelligens, er noe jeg vil trekke frem. Kunstig intelligens er et veldig aktuelt produkt, og det å få bidra til at Sticos vises i dette markedet, har vært inspirerende. Med Sticos har vi fått jobbe svært helhetlig, med alt fra idé til konsept. Vi har blant annet vært med på å utvikle det visuelle uttrykket, laget film og animasjon, jobbet med PR og content samt SoMe. Vi har med andre ord fått brukt mye av den kunnskapen vi har på huset, og det er alltid givende.

Hvordan er drømmekunden?
Lydhør for råd, det tror jeg er det viktigste. Drømmekunden tør å stole på at vi kan det vi driver med, og gir oss frie tøyler. Jeg synes det er spesielt gøy å få jobbe med små selskaper som brenner for produktet/tjenesten sin, men som innser at de trenger hjelp for å få det synliggjort. Det å kunne følge små selskaper med store ambisjoner ut i verden, det er gull!

(Picture: Take Five/Hulu)
(Picture: Take Five/Hulu)

Hva inspirerer deg?
Sterke kvinner. Jeg leste boka «A Handmaids Tale» allerede på 80-tallet, og det er interessant å se hvor aktuell historien fortsatt er i dag. Det er lett å trekke paralleller fra «A Handmaids Tale» til kvinnesynet i land som for eksempel Saudi Arabia, hvor kvinner ikke har lov til å kjøre bil, vise seg uten slør og lignende. Og om vi ser til USA, hvor apparatet rundt Trump består utelukkende av hvite, middelaldrende menn, viser det at vi fortsatt har en lang vei å gå når det gjelder å sikre like muligheter og rettigheter for kvinner. Selv har jeg en mamma som sto på barrikadene på 60- og 70-tallet. Hun kjempet for likestilling, lik lønn og likt arbeid, og mange av de godene vi har i dag, er takket være kampen som ble kjempet av kvinner den gang. I tillegg inspireres jeg av kvinner jeg møter på jobb, både kunder og kolleger.

Hvilke prosjekter jobber du med nå?
Nå handler det om å legge en plan for høst og vinter sammen med de kundene jeg har ansvar for. Hvilke tiltak skal gjøres, hvordan skal kampanjene se ut – slike ting. Det blir en spennende høst!



Skrevet av Sara Husby

Tekstforfatter / Headspin Advertising

922 60 844