Møt Olav – vår inspirerende AD

Av Sara Husby 29. november, 2019 Ingen kommentarer

Han er aller lykkeligst når han klatrer eller lager fine ting, men Art Director Olav har også blitt glad i det å lære seg nye, vanskelige greier.

Navn: Olav Åsheim
Rolle: Art Director

Tre favoritting: Buldring, skyvelær (syyykt nøyaktig måleinstrument) og OLO – et fellesverksted jeg var med på å starte.

Hvilke prosjekter er du mest stolt av å ha deltatt på, og hvorfor?

Jobben vi gjorde for Røros Bryggeri, det er det første jeg kommer på. Her har mange i Headspin vært med og gjort en veldig bra jobb, og det var fint å få være en del av. Jeg har laget illustrasjonen til årets pol-juleøl, og fikk svært gode tilbakemeldinger på den. I tillegg var det en generelt fin prosess, noe som alltid er stas.

En annen jobb jeg er stolt over å få være med på, er en stor profileringsjobb vi jobber med for en kunde i eiendomsbransjen. Utgangspunktet var fire bedrifter, som skulle bli til én. I en slik prosess blir det selvsagt litt frem og tilbake, men da er det desto kulere når sluttresultatet blir «spot on». Slike jobber har gjerne to sider: Det skal bidra til å skape fellesskap innad hos kunden, samtidig som det selvsagt skal sikre at resultatet gir en sterk merkevare. Lanseringen skjer på nyåret.

Den siste jobben jeg vil trekke frem, er Rockheim. Det var en av de første og største kundene jeg hadde da jeg var frilanser. Tror det var i 2012 jeg begynte å jobbe med dem, og i løpet av tiden vi samarbeidet, rakk jeg å lage plakater, innhold til infoskjermer, bannere og dekorasjoner, for å nevne noe. Noe av det som var mest gøy med jobben, var at det alltid skulle lages forskjellige ting. Looken på det jeg utviklet skulle på en måte gjenspeile artisten eller musikkstilen det tilhørte, og det utfordret meg. Så ja, Rockheim er absolutt en jobb jeg er stolt av.

Hvordan er drømmekunden?

Hun eller han har erfaring med grafiske innkjøp. Med det mener jeg at kunden vet litt fra før av hvor mye som kreves for å få ønsket resultat. Min erfaring er at yngre kunder har et hakket bedre utgangspunkt for å skjønne det, sammenlignet med «hvite menn som pusher 50». Av den enkle grunn at de har bedre kunnskap om digital teknologi, og ikke tror det holder å skru på PC-en.

Det å få helt frie tøyler, er ikke nødvendigvis like fett som det høres ut. Uten instrukser, ønsket målsetting og et uttalt behov, ender man ofte opp med å lage noe man selv synes er fint – uten at det svarer på en oppgave. Struktur er bra – jeg elsker kunder som har en plan!

Hva og hvem inspirerer deg?

Jeg er illustratør innerst inne, og lar meg ofte inspirere av andre illustratører. En av favorittene mine er T Wei, som etter min mening lager kjempekule ting. Jeg digger stilen og måten han jobber kreativt på, med både motiv og farger. Jeg er en sånn som liker godt håndverk, og ikke «anti-design», hvor designeren er så lei av å lage fine ting, at han eller hun med vilje lager noe stygt. Nei, heia godt håndverk!

Kilde: https://www.behance.net/gallery/51435027/objct

En annen som inspirerer meg, er den skotske klatreren Dave MacLeod. Han er såpass flink i faget sitt at det er umulig å ikke bli inspirert. Han viser på en måte hvor god det er mulig å bli – i alt – om du bare setter av nok tid. MacLeod har et ordtak, som jeg synes passer til det meste, ikke bare klatring:

«If climbing wasn’t hard, it would be easy»

I det ordtaket finner jeg motivasjonen jeg trenger for å plage meg gjennom vanskelige prosjekter. Er det for smooth, er det kjedelig. Man må øve for å bli god. Og så, en ting til jeg blir inspirert av, er mennesker som hjelper hverandre! Det er kanskje litt cheesy å si, men det er både inspirerende og rørende.

Om du kunne valgt det neste prosjektet du skulle jobbe med, hva ville vært drømmebriefen?

Jeg koser meg veldig når jeg får jobbe med å lage illustrasjoner, så gjerne det. Det har vært mye profil- og websidejobbing i det siste, og det er noe jeg har begynt å like skikkelig godt, det å jobbe med websider. Det blir litt som med klatrersitatet: Jobber du lenge nok med noe, blir du god.

Noe du vil at kundene skal vite om deg?

Ha ha! Ja! Mange kunder er bekymra for at vi skal bli skuffa og fornærma om de gir oss kritikk, men det er en del av jobben. Og det er bare på den måten resultatet blir bra. For å si det sånn: Det er viktigere for meg at kunden får et riktig, godt produkt, enn at jeg får velge fargen.



Sara Husby

Skrevet av Sara Husby

Tekstforfatter /

+47 922 60 844