Møt Herman – vår allround-animatør

Av Sara Husby 27. november, 2020

Med mer enn 13 år fartstid som ansatt, har Herman for lengst blitt en av Headspins mest erfarne medarbeidere. Og godt er dét, for lederen av animasjonsavdelingen har ingen planer om å slutte å la seg inspirere helt ennå.

Navn: Herman Simpson
Rolle: Animatør
Tre favoritting: Min lille familie, god øl og fotball.

Hvilke prosjekter er du mest stolt av å ha deltatt på, og hvorfor?

Jeg husker en jobb vi gjorde for Shell for noen år siden, som må være noe av det artigste jeg har vært med på. Måten vi fikk jobben på, kombinert med selve oppgaven, gjør at den må trekkes frem. Jeg og noen flere fra Headspin var i Cannes for å ta imot en pris for en film vi hadde lagd for Det Norske (nå Aker BP), da vi kom i kontakt med Shell UK. De ønsket at vi utviklet en 5–6 minutter lang kortfilm for dem. Filmen, som ble basert på et 3D-animert univers – med et gassmolekyl i hovedrollen, tillot oss å jobbe masse med karakterutvikling, og vi fikk egentlig ganske frie tøyler med tanke på å leke oss frem til resultatet.

Hmm, hva mer skal jeg trekke frem, da? Det er litt vanskelig å huske alt etter 13,5 år …

Men jo, Aldring & helse-filmene er også en jobb jeg har lyst til å trekke frem. Det har vært veldig gøy å jobbe med et såpass viktig tema. I vår bransje er vi innom en rekke forskjellige kunder i løpet av et år, og i mange tilfeller dreier jobben seg om å vise frem et kommersielt produkt. Vi har gjort veldig mye for Aldring & helse, og akkurat denne filmserien, «Mitt livs ABC», bestående av totalt 10 filmer, var en spesielt fin jobb. Serien omhandler demens og ble veldig virkningsfull. Ekstra morsomt var det å få bekreftet at resultatet ble bra – vi vant nemlig gull i konkurransen Visuelt. Der konkurrerte vi mot produksjoner med betydelig høyere budsjett, så det var skikkelig gøy.

Juryens kommentar:

«Det er god regi hele veien igjennom filmene. Vekslingen mellom flat form og dybde, blandingen av 2d og 3d gir følelsen av å få innsyn i noe som for mange er ukjente hverdagssituasjoner. Grepet med ikke å vise ansikter som vanligvis skaper problemer med en følelse av upersonlighet, gir i stedet fokus til situasjonene fremfor enkeltpersoner. Det åpner opp for gjenkjenning av selve problemstillingene. Filmene gir innblikk uten å tolke for deg, det vekker nysgjerrighet og vi tenker at filmene kommuniserer så godt at de også kanskje kan ha en opplærende funksjon for ufaglærte. Regi, klipp, lyd og musikk gir seriøsitet uten at det blir dystert til tross for alvorlig tema».

Hvordan er drømmekunden?

Det er en kunde som gir gode føringer med tanke på hva han eller hun ønsker å formidle. Hvis jeg i tillegg får stor kreativ frihet, har vi et godt grunnlag. Høyt budsjett er jo ikke en uting, det heller.

Hva og hvem inspirerer deg?

Det kan være så mangt. Av større ting er det flinke fagfolk og kolleger, gjerne også andre byråer. Jeg blir inspirert av å scrolle på Instagram, men kan også bli det av ting som rust, gamle skilt, materialer, interiør, planter og farger – det meste. Tror jeg er flink til å la meg inspirere. Og så tenker jeg ofte «hvordan kan jeg bruke dette til noe kult?».

Om du kunne valgt det neste prosjektet du skulle jobbe med, hva ville vært drømmebriefen?

Åi! Det spiller egentlig ikke stor rolle hva som skal formidles, men om en kunde ber om noe som er inspirert av Star Wars, Alien eller Mad Max … Da snakker vi!

 

Noe du vil at kundene skal vite om deg?

Jeg har faktisk gitt ut to EDM-låter, før animasjonen tok meg. Ja, og så har jeg vært ranka som nummer 1 på en Guitar Hero-låt en gang. Ja, i verden, ja!



Sara Husby

Skrevet av Sara Husby

Tekstforfatter /

+47 922 60 844