Hvorfor viser vi ikke flere ekte mennesker i markedsføring?

Av Elise Skogrand 13. March, 2017 Ingen kommentarer

I forrige uke, på selveste kvinnedagen, skulle jeg browse litt nyheter på Adressa.no – et fast innslag i mitt morgenrituale. Øverst i høyre hjørne blir jeg konfrontert med et banner fra en undertøyskjede, som viser en solbrun, tynn og tilsynelatende overlykkelig modell iført undertøy. Airbrusha into oblivion, med kritthvite tenner, og langt blondt hår. Min første tanke er: Hvorfor må jeg konfronteres med dette uoppnåelig perfekte vesenet – også akkurat i dag?

Dette banneret er bare ett eksempel på en urealistisk fremstilling av hvordan kvinner skal se ut. Det er så hinsides «perfekt», og det ligner ikke på noen jeg kan huske å ha sett in real life. Noen gang! Hun som er avbildet har et utseende som i beste fall gjenspeiler 1 % av verdens kvinner. Og vi bombarderes med disse overseksualiserte glansbildene på daglig basis.

Vi som jobber i kommunikasjonsbransjen har en finger (og noen ganger begge hender) med i spillet når det kommer til bilder. Vi er ofte med på å avgjøre hva slags bilder som skal brukes når vi utvikler kommunikasjonsmateriell for merkevarer. Og nettopp derfor har vi også et samfunnsansvar, og må bli flinkere til å ha et bevisst forhold til hva slags mennesker vi skal vise og bruke i kampanjene vi utvikler for kundene våre. Har vi ganske enkelt blitt vant med å plukke bilder med perfekte mennesker?

Vi som jobber i kommunikasjonsbransjen må bli flinkere til å ha et bevisst forhold til hva slags mennesker vi viser i kampanjene vi utvikler på vegne av kundene våre.

Det skal sies at noen merkevarer allerede har skjønt dette, og det er bra. Forhåpentligvis er vi på vei et sted der mangfoldet gjenspeiles i markedsføringen. Det gjelder ikke bare urealistiske fremstillingen av folks kroppsfasong, men også alder, etnisitet, you name it.

Nå kan man fort komme i skade for å tenke hvordan i helsike man skal selge pent undertøy uten å vise et lettkledd, syltynt glansbilde av et kvinnemenneske. Et godt eksempel på hvordan dette kan gjøres på en bra måte, er å se på undertøysmerket Lonely Lingerie og deres markedsføring. Her tas det et bevisst valg om å vise ekte mennesker i all sin uperfekthet, iført undertøy. Fordi, ja – damer over 60 kjøper også undertøy. Det samme gjør kvinner som ikke er size 0. Jeg sier ikke at det kun skal være formfulle damer, men en blanding som gjenspeiler variasjonen i hvordan kvinner faktisk ser ut, tror jeg er fordelaktig.

Jeg er mer enn tilbøyelig til å tro at dersom et brand bruker ekte mennesker i kampanjene sine, fremstår også kommunikasjonen som mer troverdig.

Det er på høy tid at vi beveger oss bort fra den sjelløse shutterstock-perfeksjonen og begynne å vise ekte mennesker. Det er faktisk mye skjønnhet i det uperfekte, pluss at det er ca 100 ganger mer interessant.

 

Lagre



Skrevet av Elise Skogrand

Prosjektleder og innholdsrådgiver / Headspin Advertising

484 03 365