Hvordan selge fritidsbolig på fjellet?

Av 23. March, 2010 Ingen kommentarer

Skryt opp og skryt i mente Teksten i de fleste salgsannonser for fritidsboliger på fjellet består i stor grad av svulstige ord opp og i mente. TYIN Panorama er intet unntak: Høyfjellsparadis. Majestetisk landskap. Spektakulær utsikt. Unik beliggenhet. Primhovda Sør ei heller: Attraktiv beliggenhet. Flotte turmuligheter. Fantastisk fjellheim. Topp turterreng. Førsteklasses sol og utsiktsforhold. Bildene i annonsene bekrefter og underbygger alt som står, og litt til. Det ene området overgår det andre, og det fins ikke maken verken vinter eller vår.

Hytteannonser

Sjarmerende lureri Kanskje var det nettopp fordi slike annonser alltid er fulle av identisk skryt at jeg falt fullstendig for den ene som var befriende annerledes. Overskriften var: Når noe virker for godt til å være sant, er det som regel det. Som regel. Jeg skjønner at det er et forsøk på å lure til seg litt ekstra troverdighet, men det er så naivt og åpent gjort at jeg gjerne lar meg sjarmere. Nå var heller ikke brødteksten helt uten skryt, men det var nøkternt skryt, fritt for svulstigheter. Og mest av alt likte jeg slutten: Men for all del, ikke tro på alt som står i avisen. Sjekk det ut selv. Sjarmerende lureri igjen. Bildet, eller illustrasjonen, var også noe for seg selv; vinter og vår, dyr og mennesker – sammenkopiert på en måte som gjorde at jeg bare måtte se både to og tre ganger på det. Med den – også sjarmerende – teksten Velkommen til hyttedrømmeland i bildet. Skal jeg pirke på noe, måtte det være at jeg savnet litt konkret informasjon. Men for all del, den finner jeg vel så gjerne på nett.

Det lønner seg å skille seg ut. Som regel. Nå har jeg ikke ringt Eiendomsmegler 1 og sjekket ut responsen på annonsen som var annerledes. Men det vil forundre meg meget om man ikke har fått flere henvendelser på den enn normalt. Man kan i hvert fall håpe, for i så fall får vi sikkert se flere liknende annonser for fritidsboliger fremover. Og om det ikke gjør fritidsboligene verken bedre eller billigere, blir det i det minste triveligere å se på og lese annonsene.

Feige tekstforfattere? Nå skal ikke jeg kalle kolleger feige; jeg vet nemlig godt hvor lett det er å la kunden få rett når en reklametekst skal forfattes. Men kanskje bør vi som jobber med tekst i reklamebyråene rundt omkring, bli flinkere til å utfordre kundenes uhemmede lyst til å skryte av seg selv. For det er faktisk slik at folk ikke automatisk tror på det som står i avisen.