Hvem blir konge på web når alle har lært seg søkemotoroptimalisering?

Av Bent Ødegaard 31. juli, 2013 Ingen kommentarer

Det er ett enkelt ord som bedre enn noen andre karakteriserer oss som webbrukere: utålmodighet. Vi vet nesten alltid hva vi er ute etter, og vi forventer å komme raskt til målet. Når vi søker på noe i Google – og det er jo der de fleste av oss søker –sjekker vi de øverste treffene i søkemotorene først. Derfor jobber stadig flere med å søkemotoroptimalisere websidene sine. Så langt er alt vel og bra – men alle kan jo ikke være øverst, så hvordan komme på topp når alle jobber bra med SMO?

Content isn’t nødvendigvis king

Passende doser av gode søkeord strategisk plassert på eget nettsted, i urler, som topptekst, i headinger og i brødtekst, er bra. Men hvis innholdet ordene er en del av, viser seg å være dårlig. Ikke tilfredsstiller leserens forventninger. Er dårlig skrevet. Ikke engasjerer. Ja, da forsvinner leseren raskt ut, han kommer ikke tilbake, og han deler garantert ikke det han har funnet, med andre. Da er ikke content king, men i verste fall en trussel – for det kan jo til og med tenkes leseren i stedet bestemmer seg for å advare andre ved å fortelle andre om sin dårlige opplevelse.

Kvalitetsinnhold gir autoritet på nett

Kvalitetsinnhold derimot – innhold som er interessant, spennende, overraskende og velskrevet – blir både lest og delt. Det fører til at andre kanskje også vil linke til siden i sine innlegg om samme tema, for eksempel ”Sjekk www.reklamebloggen.no. Der er det gode poeng å hente om content marketing.” Antakelig vil leseren også komme tilbake for å sjekke om det er lagt ut mer godt stoff. Og trenger han tjenester som leveres av selskapet som har postet kvalitetsinnholdet, kan det sågar tenkes han kontakter dem. Kvalitetsinnhold gir autoritet. Kvalitetsinnhold er en snøball som vil kunne rulle seg stor.



Skrevet av Bent Ødegaard

Tekstforfatter /

905 52 167

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *