Headspin Communication vinner for andre gang i Cannes

Av Pia Biermann 16. september, 2015 Ingen kommentarer

For andre gang er Headspin Communication i finalen når årets beste jobber skal kåres under prestisjetunge Corporate Media & TV Awards i Cannes i oktober. Headspin Communication kjemper om gull, sølv eller Grand Prix i kategorien internkommunikasjon, med en film for Danske Bank som tar mål av seg om å motivere ansatte til ekstraordinær innsats.

– I Danske Bank har vi svært ambisiøse vekstmål for Business Banking, og vi hadde et behov for å kommunisere til de ansatte at det umulige faktisk var mulig. Headspin har laget en direkte, tydelig og rå film til vår kampanje “Royal Blue”, som i løpet av seks måneder har bidratt til en fantastisk vekst i bedriftsmarkedet. Flere av teamene har allerede nådd målene de før trodde var umulige, sier Frode Kvarsnes – direktør for små og mellomstore bedrifter i Danske Bank.

Danske Bank – Royal Blue from Headspin Productions on Vimeo.

Dobbelseier i Cannes i 2013 ga mersmak

Headspin Communication dro i land både en førsteplass og sølv i Cannes i 2013 med informasjonsfilmen «The Norwegian Oil Adventure 2012» for oljeselskapet Det norske. Samme film vant i tillegg både gull og «Grand Award» under festivalen World Media Festival i Hamburg i Tyskland, samt en sølv og to diplomer i US International Film and Video Festival i 2014.

– Det er helt fantastisk at vi fortsetter å hevde oss i dette selskapet, sier Øyvind Krag Ingul, daglig leder i Headspin Communication. Å vinne én gang i Cannes er stort, men å gjenta bragden viser at det ikke er noen tilfeldighet at vi igjen står på seierspallen. Vi har ambisjoner om alltid å levere utfordrende og innovative kommunikasjonsløsninger som engasjerer mottageren. Med en modig oppdragsgiver som evnet å utfordre både seg selv og egen bransje, ble resultatet noe helt utenom det vanlige. Vinnerfilmen er helt klart utypisk i forhold til det man forventer av en bank. Den er svært tydelig i fortellerstilen, med en brutalt ærlig monolog fremført av skuespiller Stig Henrik Hoff. Settingen er New York men spilt inn i Trondheim, med god hjelp fra produksjonsselskapet Helmet og Headspin Communications egne 3D-animatører.

Tøff konkurranse

Årets konkurranse er utvilsomt hard, med over 800 påmeldte bidrag fra hele verden. – At vi nå konkurrerer med en film for en finansaktør er forøvrig ganske spesielt. En av fjorårets gullvinnere i kategorien internkommunikasjon var ingen ringere enn BNP Prévoyance. Det er med andre noen solide aktører vi er opp i mot, forteller Krag Ingul.

– Danske Bank har vært kunde av Headspin i mange år, og for oss er det sterke fagmiljøet de har etablert og videreutviklet i Trondheim avgjørende. Denne nominasjonen er en solid annerkjennelse av denne jobben, og et bevis på at Trondheim har evnen til å ta skrittet ut i verden, avslutter Stian Arnesen, Head of Communications i Danske Bank Norge.

Job_2579_DONE

Fakta om Cannes Corporate Media & TV Awards

Cannes Corporate Media & TV Awards hedrer årlig verdens beste konsernfilmer, nettmedier og TV-dokumentarer, i en av de viktigste filmsentrene i verden: Cannes, Frankrike. Over 800 innsendte jobber kjemper om de ettertraktede Dolphin Trophies (Gold, Silver, Black og White Dolphin – Grand Prix) i den internasjonale konkurransen, som er åpen for filmprodusenter, kunder, byråer, TV-stasjoner, samt studenter.

Festivalen er basert i Wien, Østerrike, og ble grunnlagt i 2010 av Filmservice International. Siden den gang har festivalen stadig vokst, og har blitt en av de viktigste festivalene for konsernfilmer over hele verden. Suksessen til festivalen skyldes økt antall oppføringer, prestisjetunge deltakere, innovative og kvalitative verk, prominente jurymedlemmer (f.eks Oscar- og Emmyvinnere) og deltakerland fra alle 5 kontinenter.



Skrevet av Pia Biermann

Rådgiver / Headspin Productions

952 80 015