Går du glipp av den mobile hverdagen?

Av Thomas Lie-Gjeseth 2. september, 2013 Ingen kommentarer

Den norske Google-sjefen kaller det et ”særnorsk fenomen” at norske bedrifter er dårlige til å mobiltilpasse nettsidene sine, og mener dette er en trussel mot norsk næringsliv. Overdriver han?

Det er kanskje ikke like viktig for den lokale tørrfiskleverandøren å ha mobiltilpassede nettsider. Men de fleste bedrifter, organisasjoner og institusjoner hadde nok absolutt vært tjent med å følge med i tiden. Ikke bare fordi det er ”trendy”, men fordi de må tilpasse seg sine kunders endrede bruksmønster.

Ifølge Googles tall har 68% av nordmenn i dag smarttelefon, mot 33% i 2011 (vi er i ledelsen i Skandinavia!). Nesten alle brukere av smarttelefoner bruker denne til surfing på internett daglig, både hjemme og på jobb. Og det gjelder ikke bare ungdommen, men alle aldersgrupper opp til den eldre garde… (kan vi ikke bare fortelle de eldre at det er tekst-tv på mobilen?)

Hva bruker man smarttelefonen til som kan være relevant for bedrifter og organisasjoner? Vel, 56% bruker mobilen til å søke etter produkter i en søkemotor. 46% har kjøpt et produkt eller en tjeneste via mobilen. 45% har søkt etter restauranter eller puber. Og over 70% har funnet veibeskrivelser eller brukt kart.

Nå bruker man riktignok ikke kun nettsidene deres for å løse slike oppgaver. Veibeskrivelser, kontaktinfo og lignende er ofte tjenester som er godt integrert i Google-apps (Places, Maps, søkemotoren osv) om du har gjort jobben din. Men det er også mye informasjon og tjenester som kun vil være tilgjengelig gjennom nettsidene, og et Google-søk etter bedriftsnavnet er ofte det enkleste når man er i farta (dere iPhone-brukere har jo heller ikke like god google-integrering så…).

En av Norges aller største nettsider Finn.no, sier at 40% av deres brukere nå er mobil- og nettbrettbrukere, og at dette tallet fortsetter å stige. Dette har gjort at de fokuserer mye på den mobile bruken av sidene og annonsene. Nylig lanserte de en egen versjon av sine nettsider spesielt tilpasset mobil og nettbrett. Går du inn på finn.no via din smarttelefon, vil du nå havne på m.finn.no, som er en forenklet versjon av desktop-nettsidene, med sidemenyer likt det som har blitt vanlig på Android-telefoner. Finn.no er dessverre mer et unntak enn regelen når det gjelder mobiltilpasning av norske nettsider.

Fortsetter utviklingen er snart majoriteten av brukere på mobile enheter, mens mange norske nettsider ikke klarer henge med i utviklingen. Det skaper et skille mellom brukernes forventninger og hva bedriftene klarer levere. Bedrifter og nettside-utviklere, forén dere! Det er ikke tilfeldig at Mashable kaller 2013 ”året for responsivt design”.

For en gjennomgang av responsivt design, les blogginnlegget mitt ”Responsive design revisited”.



Skrevet av Thomas Lie-Gjeseth

Webdesigner / Headspin Advertising

416 92 310

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *