– Det er ren idioti å betale 15 000 kroner for en nettside, sa han

Av Pia Lise Selnes 17. oktober, 2014 Ingen kommentarer

Ja, tenkte jeg. Den burde kostet 10 ganger så mye. Minst.

– Vi dukker ikke opp når folk googler oss, klaget kompisen.
– Litt søkemotoroptimalisering hjelper sikkert, trøstet jeg.
– Nei, Google vet ikke lenger at vi eksisterer, de kjenner ikke til navnet vårt. Vi har null besøk på web, det er helt krise!
– Men har ikke dere fått sånne nye fancy nettsider da?

Georg er sjef for et flyttebyrå. Når folk trenger flyttehjelp, så googler de for eksempel «flyttebyrå billig», og så velger de et av de byråene som Google lister opp. Om du ikke står på den lista, vel.. da har du et problem. Byrået til Georg har nettopp skiftet navn, og da ville de ha ny web og ny logo samtidig. 15 000 kroner kostet det. Dyrt, syntes Georg.

– Jo, men det er ingen som finner de nye nettsidene!
– Hva sier de som laget dem, da?
– Neeei… det er vel ikke deres skyld, er det vel… Men de tilbyr at for 4000 ekstra skal de lage firmasider på Facebook til oss. Da vil Google finne oss, mener de. Er det lurt, tror du?

Om det er lurt å betale 4000 kroner for noe som er gratis? Nei, det tror jeg ikke. Jeg lurer i stedet på hvordan det går med flyttebilene. De er jo kjørende salgsplakater, så han hadde gledet seg til å style bilene med ny dekor.

– Det er noe krøll som jeg ikke skjønner. Logoen er for liten til å brukes på bil, har du hørt om det? Jeg trenger noen som kan tegne den om og gjøre den større. Jeg har googla, fant en som kan gjøre det for 6 000 kroner. Er det dyrt?
– Men… dere har jo allerede betalt for logoen? Den må vel kunne forstørres?
– Nei, det er jo et sånt bilde av en mann som bærer et piano, vet du. Og det bildet blir veldig uskarpt når det forstørres. De forklarte meg om det. Men du, en annen ting er fargen på det pianoet. Det er jo rødt. Det blir kanskje veldig usynlig når vi skal ha rødt piano på røde biler. Hva bruker dere å gjøre med sånt?
– Vi lager alle logoer i flere varianter så de kan brukes over alt. Kan ikke byrået deres gjøre det? Eller han som skal tegne logoen på nytt?
– Jo, sikkert, men da blir det jo enda dyrere?

Seks uker senere har Georg brukt seks uker på å finne ut av dette. Heldigvis fikk han betalt en student for å sette opp en ny webside.

– Flink, hun studenten må jeg si. Det ordna seg, Google fant oss til slutt!
– Så nå strømmer bestillingene inn?
– Nå ja, ikke helt ennå. Det er vanskelig å få til bestillingsskjema som funker skikkelig. Det er visst vanlig det, har jeg hørt. Å få trøbbel med skjema. Men kanskje dere kan fikse det? Hva tar dere for å gjøre sånt egentlig?
– Et enkelt bestillingsskjema… det vil vel koste rundt 15 000, tenker jeg.
– Erru gær’n? Du får jo en hel nettside for den prisen…

 

Illustrasjon av: Stein Likvern, illustratør ved Headspin Productions
Se hans strålende arbeid på Behance og Instagram

 



Skrevet av Pia Lise Selnes

Tekstforfatter /

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *