Møt Sara – vår tekstforfatter og idémaker!

Av Elise Skogrand 20. september, 2016 Ingen kommentarer

Sara er vårt nyeste tilskudd her på Headspin, og vi tror vi lærer minst like mye av henne som hun lærer av oss! Ikke bare er hun en erfaren tekstforfatter med stålkontroll på språket, hun har også hode for idé og er ofte med inn tidlig i arbeidsprosessen. Med sin kompetanse innenfor sosiale media er hun en selvsagt del av vårt in-house innholdsteam, og kommer alltid med løsninger der andre ser problemer.

Navn: Sara Husby
Rolle: Tekstforfatter
Tre favoritt-ting: Å bade i havet (selv om det strengt tatt ikke er en «ting»), ost, og bøker – som er fine, både utenpå og inni. Gjelder for så vidt både ost og bøker.

 

Hva er det beste med å være tekstforfatter?

Åh, det er mye! Det å få lov til å leke meg med det jeg liker aller best – ord – selvsagt, men også det å lære nye ting. For hver jobb jeg gjør, lærer jeg noe nytt. Kunden er eksperten, men jeg er helt avhengig av å starte hvert oppdrag med å sette meg inn i materialet. Kun da har jeg bakgrunnen jeg trenger for å kunne levere et godt resultat. Jeg er heldig sånn, får lov til å sette meg inn i noe nytt hver uke – fra oppdrettslaks til delingsøkonomi, via lokal mat og studenthelse.

Hvordan er drømmekunden?

Drømmekunden er engasjert, og brenner for det hun eller han jobber med. Pluss på et hjerte som banker for historiefortelling og godt språk, og du nærmer deg det som kan kalles en drømmekunde. Om hun eller han i tillegg tør å stole på at jeg kan det jeg driver med, kan vi få til helt supre ting sammen.

Hva som inspirerer meg i det daglige? Aviser, radio, samtaler jeg overhører på bussen, språkspalter, folk som bruker ord og uttrykk feil, mat, (u)lykkelig forelska folk, reiser, musikk – det meste en hverdag inneholder, egentlig. Den største inspirasjonskilden er likevel kollegene mine. Seriøst, de er ab fab!

Har du noen eksempler på tekstforfattere som er awesome?

 Jeg er veldig fan av alle som tør å utfordre språket, som tør å gjøre det til sitt eget – uavhengig av hvilken type tekst de forfatter. Akkurat nå er Heidi Furre favoritten – hun har et mykt og nøkternt språk, men klarer likevel å fengsle meg – gang på gang.

Bilde fra www.heidifurre.com
Bilde fra www.heidifurre.com

Hva har tekst å si for en kampanje?

Veldig mye, tør jeg påstå. Vi har jo alle hørt at «et bilde sier mer enn tusen ord», men det hjelper lite om bildet ikke formidler det budskapet du vil få frem. Som tekstforfatter tror jeg på en kombinasjon, og at du med riktige ord kan få sagt … Alt!

Hvilke prosjekter jobber du med akkurat nå?

Danske Bank bruker jeg en del tid på, og jeg storkoser meg mens jeg gjør det. Ellers har jeg jobbet ganske mye med anbud og nye, spennende kunder. Følg med, som det heter.

 



Skrevet av Elise Skogrand

Prosjektleder og innholdsrådgiver /

484 03 365