Axess gikk for fargerik grafisk profil i en ellers konservativ bransje

Hvordan kan en kunnskapsbedrift skille seg ut?

Axess er en ingeniørbedrift som leverer tjenester til oljebransjen, fortrinnsvis offshore. De leverer et usynlig produkt – kunnskap – i en bransje der alle ser like ut. Vi tok utfordringen med å skille dem ut ved hjelp av design.

Skarpe farger og sprek stil speiler oppdrag og bedriftskultur

Vi utviklet en variant av Møbius’ bånd som hovedelement i logoen. Midten er et fokuspunkt, mens selve båndet er et evig løp der man ser både for- og baksiden samtidig. Konstant fokus og full kontroll – akkurat som Axess når de jobber med feilsøking og retting offshore.

Bedriftskulturen var sterkt preget av ekstreme friluftsaktiviteter. Axess ønsket å bruke dette aktivt i arbeidet med rekruttering, men var usikker på hvordan det fungerte i forhold til markedsføring. Vi utviklet et bildestil som kobler bilder og akvarell, og som viser reelle arbeidssituasjoner og fritidsaktiviteter samtidig.

Typografien er i tråd med den spreke bedriftskulturen. Spiss som en fjelltopp, og med former som gir assosiasjoner til bølger og spor ned fra fjelltopper.

Bildestilen blander bilder og akvarell. De viser reelle arbeidssituasjoner i kombinasjon med aktive utendørsbilder.

Egne ikoner, spesielt for bruk på nettsiden, gjør det enklere for målgruppen å se hvilke fagområder Axess jobber innenfor.

Hovedfargen, skarp turkis, er hentet fra de geografisk tøffe områdene der Axess jobber; store, iskalde havområder som domineres av sterke naturkrefter.

Vi utviklet en ordpalett og gjorde den til del av designet. Hver gang du ser noe visuelt, får du også et verbalt budskap om hva Axess står for.

Andre jobber