Hvor intetsigende kan en annonsetekst bli?

Av Bent Ødegaard 15. mars, 2010 8 kommentarer

Den siste tiden har en helsides annonse fra en eiendomsmegler gått jevnlig i nasjonale printmedier. Dominerende bilder i svart/hvitt med håndskriftliknende typografi i overskriftene, som er plassert inne i bildet. Brødteksten er kort og normalt typografert. Så langt greit nok. Det er når jeg begynner å se nærmere på teksten, begredelighetene starter.

Overskriftene ”Å være mellom to hjem krever mye av deg. Derfor kan du kreve mer av oss.” Slik lyder overskriften i den ene av de to annonsene. Leseren får altså et slags løfte om at han skal kunne kreve mer av avsenderen, fordi det å være mellom to hjem krever mye av ham. Selvfølgeligheter så det holder, men jeg tolker løftet – med litt god vilje – slik at jeg kan kreve mer av denne megleren enn av andre (ellers gir ikke løftet mening), og jeg velger derfor å gå videre til brødteksten for å få vite hva ”mer” er.

Brødteksten Og hva får jeg vite? Jo, at – og jeg siterer: ”Et hjem inneholder så mye mer enn møbler, og det å flytte om mer enn å bytte adresse”. Og videre at ”om jeg velger eiendomsmegler X får jeg en megler som vet dette, og som derfor gjør alt for at jeg skal kunne konsentrere meg om å forlate det gamle og forberede meg på det nye.” Maken til intetsigende tullprat! Avslutningsvis lover man å ”ordne det meste av alt det andre” – ja, det er liksom det jeg betaler en megler for å gjøre, da!

Oppsummert Annonsen er etter min mening et skrekkeksempel på hvordan enkelte annonsører serverer tekster med intetsigende selvfølgeligheter. I rettferdighetens navn bør jeg vel også nevne tvillingannonsen med overskriften: ”Du har mye å tenke på når du skal flytte. La oss tenke på resten.” Igjen et litt diffust løfte, som i brødteksten følges opp av selvfølgeligheter, før det endelig dukker opp noe konkret i den fjerde setningen: ”I følge Norsk Kundebarometer har eiendomsmegler x Norges mest lojale og tilfredse boligselgere.” Jeg bare spør: Hvorfor i alle dager har man gjemt dette budskapet – konkret og troverdig som det er – nede i brødteksten i den ene annonsen? Og hvorfor har ikke reklamebyrået forsøkt å få annonsøren til bruke dette budskapet som utgangspunkt for kommunikasjonen? Hvis de ikke har foreslått det, har jeg et råd til eiendomsmegleren: Bytt byrå!

 



Skrevet av Bent Ødegaard

Tekstforfatter /

905 52 167

8 thoughts on “Hvor intetsigende kan en annonsetekst bli?

    1. Det er Eiendomsmegler 1. Tror ikke annonsen var byråmerket, kanskje de bare har inhouse-byrå. Er uansett litt skeptisk til navngitt dissing av kolleger.

  1. Hei. Teksten minner vel forsåvidt om en uendelig rekke reklametekster der selvfølgeligheter avløses av fyndige blødmer. Jeg synesi så måte National Geographics er verdt et studium, og anbefaler herved kanalen til deg for en kjapp litterær analyse. (egenreklamen mellom innslagene).

  2. Jeg synes ikke bildene var så mye enklere å dekode heller..Hva var det med den «måletingen» på veggen?? Vokst ut av huset?? Det tar tid å selge hus (altså barnet ditt vokser 10 cm før det blir solgt) Det er 120 cm igjen til sommern??

  3. Jeg har dessverre ikke sett annonsen, men etter det du skriver ser det ut til at målsettingen er å etablere et tilgifte, der barnet, som har blitt 10 cm lenger, følger med på kjøpet. Genialt!

    🙂

    1. Haha. Den tenkte jeg ikke på.. De skulle sikert fortelle om av det er mye historikk i et hus og mye følesler?? La oss selge huset mes du har det trist og tungt..

Legg igjen en kommentar til Steinar Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *