Royal Blue – do you have what it takes

Danske Bank har ambisiøse mål om å bli en større bank og jager derfor markedsandeler. For rådgiverne i Business Banking medfører dette at det stilles tøffe krav med hensyn til å levere gode resultater. Som del av prosessen med å motivere til ekstraordinær innsats lanserte derfor banken internkampanjen Royal Blue. Kampanjen skulle både motivere og premiere innsats samt synliggjøre resultater og progresjon.

Scene fra Royal Blue med New York i bakgrunnen

Brutalt ærlig kampanjefilm
Hva er det første du tenker når du blir bedt om å gjøre noe du i utgangspunktet opplever som umulig? Hva føler du? Har du det som skal til for å klare det? Kravene som stilles til rådgiverne i Danske Bank er harde, og krever solid og langsiktig innsats fra alle og enhver. Vi så ingen grunn til å forsøke å pakke inn et brutalt budskap i silkemykt glanspapir. Da internkampanjen skulle lanseres produserte vi derfor en film hvor Stig Henrik Hoff tok på seg rollen som rådgiver. Gjennom en røff monolog formidlet han tankesettet man bør ha i møte med en tilsynelatende umulig oppgave. Det var tett på og brutalt ærlig. Og Hoffer’n leverte varene helt herlig.

Settingen for filmen var en fasjonabel leilighet i New York – et frampek til premien som venter rådgiverne som når målene sine. Men man trenger ikke dra til New York for å lage film i New York –  man kommer langt avsted med filmtriks. Med ekstremt god hjelp fra gjengen i Helmet spilte vi derfor inn alt sammen i et grønnskjermstudio i Ila. Noen dager med snekring, og en intens opptaksdag var første del. Deretter startet jobben med keying, tracking og alt som skulle til for å gi et realistisk inntrykk av New York.

Kampanjenettsted
Kampanjenettstedet skulle være motoren. I løpet av kampanjen skulle de forskjellige salgsteamene konkurrere mot hverandre, og på nettsiden skulle resultatene til enhver tid synliggjøres. Det første teamet som nådde målet sitt, skulle vinne en betydningsfull premie. Kampanjen ble gjennomført i 2015.

Resultater
Internkampanjen ble svært godt mottatt av bankens rådgivere og bidro i følge Frode Andre Kvarsnes, Head of Business Centers & Danske Business Direct til at teamene leverte ekstraordinære prestasjoner og tidenes beste resultater i 2015. Målsetningen som i utgangspunktet virket både hårete og umulig, ble nådd.

Filmen ”Royal Blue” ble tildelt gull i kategorien internkommunikasjon i prestisjetunge Corporate Media & TV Awards i Cannes den 15. Oktober 2015.

Førstepremien, en delfin i gull

Andre jobber